duminică, 19 februarie 2012

Profesorii de pe vremea mea :)

 Pornind de la o discutie pe Facebook, am rememorat cateva idei de-ale profesorilor mei, pe care le-am retinut, din diverse motive. Nu vreau sa spun ca au fost bune sau rele, sau ca s-ar aplica sau nu pe sistemul actualde invatamant, cu doar sa expun niste modele care din punctul meu de vedere au fost atipice, si pe mine m-au marcat, intr-un fel sau altul :)
Inainte de toate - scoala generala si liceul le-am facut in orasul natal - Tarnaveni; facultatea am facut-o in Cluj; Masterul l-am facut jumatate in Cluj, iar jumatate ca student Erasmus in Metz (Franta).

1. Scoala generala
Profesoara de biologie avea un principiu: media de sfarsit de trimestru (asa era pe vremea mea :D puteti inlocui cu semestru) trebuie sa reflecte cunostintele din materia predata in acel trimestru. Asa ca, daca vroiai sa ai o medie mai mare, la sfarsit de trimestru te asculta o ora intreaga din materia trimestrului, si te alegeai cu media care reprezenta nivelul cunostintelor tale. Adica, daca eu aveam un 8 si un 10, media ar fi fost 9, dar daca raspundeam la sfarsit de trimestru perfect, imi dadea si 2 note de 10, sa imi iasa media 10.
Am profitat de asta de 2-3 ori, mai ales ca era destul de greu sa iei nota maxima in timpul trimestrului :) M-a ajutat in primul rand la increderea in mine, ca de fapt asta era mai importanta decat suma cunostintelor - important era sa iti asumi curajul de a pasi in fata clasei si de a primi o ora intreaga intrebari din toata materia :D

Mi-a placut atat de mult ideea, incat am "negociat-o" si cu alti profesori - uneori a functionat, alteori nu :) o parte buna este ca dupa o astfel de incercare reusita cu profesorul de geografie, m-a si inscris la olimpiada :D

2. Liceu

2.1 Matematica
Hm. Un profesor exceptional.Nu verifica temele decat rar, si doar prin sarite (cand i se nazarea alegea aleator cateva persoane din clasa, carora le verifica tema) - pentru asta, rar il prindea pe careva ora de matematica fara tema scrisa :D De asemenea, mai scotea, tot aleator, persoane la tabla si le intreba de diverse formule. Le stiai - scapai o vreme :D Ne-a anuntat de cele cateva lucruri pe care le considera "sfinte", si pe care trebuia sa i le stim si proaspat treziti din somn - pe alea chiar trebuia sa le stii :) Altfel - te alegeai cu "ascultat". Dar nu asa, o problema, nota si-ai scapat :) Cateva ore, din fiecare domeniu de matematica, pana isi facea o parere suficient de clara de nivelul tau per ansamblu. Amenintarea permanenta era de "nota 2, ca 1 se da doar pentru copiat :D", dar nu imi amintesc sa fi dat 2 decat in 1 sau 2 situatii...
In rest - destul de clasic - lucrari de control anuntate in prealabil, si organizate asa incat sa iei un 5-6 daca ai fost atent la ora, un 7-8 daca ti-ai facut si temele cu atentie, 9-10 daca ai muncit cu foarte mare atentie :) Insa, lasand latura matematica, pentru mine cel putin a avut un rol hotarator in formarea mea ca om. Am avut mereu (si inca mai am) probleme la capitolul "incredere in mine" - e una din persoanele care a observat asta si s-a straduit sa ma ajute. Am vazut ca acum e responsabil pe "consiliere si orientare" in liceu - ma bucur, e facut pentru asta :)

2.2 Fizica
Intr-o vreme: ca sa ne fie mai usor cu invatatul, si sa nu ajungem sa ne dam peste cap si sa stam nopti sa invatam pentru cate o lucrare anuntata, ne dadea, la fiecare inceput de ora, o lucrarita de cateva minute (parca 5 minute) cu ceva din lectia predata in ora anterioara. La 3 lucrarite se facea o medie - nota in catalog. Pentru mine cel putin a fost mult mai relaxant decat sistemul clasic, cu lucrari periodice anuntate.


2.3 Chimie
In primul rand - la primele ore am invatat sistemul periodic. Teoretic il stiam din scoala generala. Practic - ne-a dat o metoda mai aparte - asocierea fiecare grupe principale cu cate o fraza usor de memorat. La fiecare inceput de ora aveam test  sa scriem grupele principale, simbol-nume, in mai putin de 7 minute. Si am repetat testul pana cand toata clasa a fost capabila sa faca asta :) Daca tin eu bine minte, recordul meu e de aprox 4:30 :D Incercati si voi ;)
In al doilea rand - lucrarile de control. Anuntate din timp, dar facute intr-un sistem aparte. Cerinta destul de lunga - in medie cam o pagina de caiet dictando, impartita in cateva puncte - cam 6-9. Punctele se legau in general de cele de mai sus, deci daca nu reuseai sa faci punctul 1, putin mai puteai face din restul testului.Se puncta aproape orice (era bine sa scrii cam tot ce stiai la subiect, daca nu erai chiar pe subiect, puncta orice se potrivea :D) cu cate 5-10-15-20-chiar 25 de puncte. Suma totala a testului era 650 puncte. Luai un 5 cam de la 50 de puncte (daca erai atent in clasa cam puteai obtine asta), apoi cred ca 6 de pe la 110 puncte, 7 de la peste 200... 10 de pe la 630. Nu am identificat exact intervalele, apreciezs doar in baza a ce am luat eu ;) Am avut toata gama de note, de la 5 la 10 :D
Cand am vrut marire de nota ne-a pus pe noi sa formulam o astfel de problema. Sincer, mi-a luat un week-end intreg, si cand am ajuns sa o expun mi-a gasit vreo 3 necorelari :) era destul de dificil chiar si sa formulezi cerinta...

3. Facultate
Pentru asta pastrez un post separat, e prea mult de povestit :)

4. Master
Vreau sa va povestesc de o metoda interesanta a unui profesor din Franta. Pentru cine nu stie, acolo sistemul de notare e 0-20. Nota de trecere e 10. Dar cu un amanunt interesant: acest 10 trebuie sa fie media notelor din semestru, medie proportionala functie de numarul de credite al materiilor. Adica - daca te interesau cu adevarat doar 2 materii din 4, aveai tot dreptul sa le pici pe celelalte 2, dar la cele pe care te interesau trebuia sa iei nota suficient de mare incat sa ai media semestriala peste 10. La prima vedere pare simplu, la a doua vedere - daca in Romania doar "10 e al profesorului", acolo nota maxima care se acorda era cam 15-16. Trebuia sa faci ceva cu adevarat extraordinar ca sa iei mai mult...

Si revenind la prof'ul nostru: era luxemburghez, facea naveta pentru cursul nostru. A pus intreg cursul in 5 saptamani (o zi*6 ore/zi, total 30 de ore), apoi a lasat o pauza de 2 saptamani pentru aprofundarea materiei, a mai facut o ora de discutii pe marginea materiei, si examenul final. Asta la partea teoretica. Laboratorul a fost 2 zile intregi - 8-18 (cu binecunoscuta pauza franceza intre 12-14). Examenul de laborator - o zi intreaga :)

La laborator - ne-a scris tema pe tabla, ne-a dat cate un calculator proaspat instalat, si am avut de indeplinit cerintele, asa incat la sfarsit sa se obtina un laborator intreg instalat intr-un anume fel (eu parca am prins serverul de DHCP, dar eram client pentru alte servere pe care le aveau de instalat altii). Timp de lucru 8 ore, dar eu am terminat in vreo 5. A venit, a verificat, si mi-a zis: foarte bine, excelent, nota 16 :)) [eu am avut un soc, abia atunci am aflat cum e cu nosta maxima, a profesorului :))]

La teorie - aici vine partea interesanta cu adevarat: am avut un test grila, 10 intrebari. Oricate variante de raspuns, oricate corecte. Pe langa alegerea variantelor corecte, mai aveam un chenar, in care trebuia sa desenam un smiley:
- un smiley care rade, daca eram siguri pe raspuns. In cazul in care raspunul era corect, aveam +2 puncte pentru intrebare; daca raspunsul era gresit, aveam... -3 puncte pentru intrebarea respectiva!!
- un smiley care nici nu rade, nici nu plange (gura dreapta) daca nu eram siguri pe raspuns. Daca era corect, aveam +1, iar daca era incorect, era -1.
- un smiley suparat, daca renuntam la intrebare, caz in care nu aveam nimic in plus, dar nici in minus daca era gresit raspunsul :D adica primeam 0 puncte pentru intrbare.
Evident, daca raspundeai corect la toate si erai si sigur pe raspunsuri, luai nota maxima: 20 :)
Ne-a sfatuit chiar si sa ne cautam strategie - puteai de exemplu sa inveti impecabil doar cateva capitole (aveam cate o intrebare din fiecare capitol), sa fii foarte sigur pe raspunsurile din ele, si sa renunti la celelalte intrebari. Greu, totusi :)

Eu stiu sigur ca am renuntat la 2 intrebari (n-am inteles bine cerinta, si n-am riscat sa bifez vreo prostie), iar din restul am avut parca 5 sigure si 3 nesigure :) nu stiu exact ce nota am luat, ca pana la urma mi-a ridicat putin media si am venit in tara cu un 19 obtinut in Franta, cea mai mare nota din grupa :) a dat bine pe langa celelalte note - un 10 [echivalat la noi cu 5], un 12,5 [echivalat la noi cu 6] si un 17,5 [echivalat la noi cu 8!! eu speram sa fie echivalat cu 9] :) pe langa media de 10 din primul semestru, parca as fi lenevit toata ziua, dar pe cuvant ca am tras acolo mult mai mult decat la noi :)

Oricum, mi-a placut ideea enorm - e o metoda geniala sa te asiguri ca nota la un test grila nu e obtinuta "din intamplare" :D


Voi, cam ce idei interesante de-ale profesorilor ati retinut? :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu