sâmbătă, 31 martie 2012

Vaza pictata

Aveam o vaza din sticla simpla, primita cu un bulb de crin de apartament (care urmeaza sa infloreasca, daca tot veni vorba ;), si m-am gandit sa o colorez putin. Am folosit culori acrilice, si pensula cu peri foarte moi (atentie, pensulele cu peri mai tari lasa "sfinti" - urmele de fire de pensula :D)

Inca nu era chiar uscata cand am facut pozele, si mai urmeaza mici retusuri, dar cam despre asta e vorba:




Cum se repara peretii

Sa fiu sincera, putin probabil sa aveti nevoie de aceste idei daca n-aveti copii - proprii sau macar in vizita :D

Totul incepe cu o opera de arta al carei proces de creatie n-a fost descoperit la timp:
In primul moment dupa ce am vazut am zis ca nu-i nimic, iau lavabila si zugravesc putin peste :D apoi mi-am adus aminte ca e o nuanta de "alb murdar" putin prelucrata (deci nu standard) si am constatat ca exista un risc sa nu mai nimeresc aceeasi nuanta. Morala: de acum incolo lucram pe nuante standard :)

Asa ca, in al doilea moment, mi-au picat ochii pe trusa de pictura pe care o foloseam la altceva (va arat imediat, numai sa se usuce) si pe o floarea-soarelui din polistiren, stilizata, pe care o pictasem impreuna cu Alex cu intentia de a umple un perete gol. Asa ca, dupa sistemul "cine strica, repara", l-am chemat pe Alex in fata trusei de pictura si l-a luat entuziasmul sa mai picteze o floarea-soarelui (aveam 4 bucati) cu care sa acoperim opera lui de arta :)

Zis si facut, s-a apucat de treaba, pe blat, langa geam. In acelasi timp, eu incercam sa stilizez niste frunze, ca floarea era mai mica decat opera de arta :)

Partea ciudata - aparatul nostru foto nu prea prinde nuantele de lila/lavanda/mov, oricat m-am jucat pe la setari. Nuanta adevarata e un fel de lila mai inchis :)

La un moment dat il aud pe Alex:
A: Mami, nu-i asa ca unii dau si pe langa, si murdaresc si dulapul?
Eu: Asa-i.
A: Am dat si eu putin pe langa, hihihi :))

Bun, alta opera de arta de acoperit :)) din fericire se spala :D

La final, floarea gata, am retusat-o putin:


 s-a uscat, si am lipit-o pe perete :)





Acum, bineinteles, trebuie sa pun macar una si in cealalta parte a oglinzilor, ca altfel se vede clar ca nu se potriveste in peisaj :) Ca sa nu mai spun ca lui Alex ii venisera idei pentru celelalte flori - mami, le pictam si pe astea, si am eu o idee unde sa le punem - una pe masina de paine, una pe masina de spalat vase. Sa fiu sincera, nici n-ar da asa rau :))

Deci, cand ajungeti intr-o casa cu copii si vedeti decoratiuni fara prea mult simt estetic, nu blamati gazdele - nu se stie ce secrete tulburatoare si picturi murale ascund... :))

Flori Enel

O campanie draguta a Enel - primii 50.000 utilizatori care au activat factura electronica - sa mai salvam din hartie, copacei etc si sa mai reducem niste costuri ;) - au primit o "hartie" cu seminte de flori integrate. Multumesc :)

Nu stiu exact despre ce tip de flori e vorba, asa ca deocamdata le numesc florile Enel :) Le-am pus conform instructiunilor, sa vedem ce iese...


Politete...

Ne jucam un fel de badminton cu un fel de rachete din plastic, pentru copii mici, primite cadou cu ceva ani in urma :) Vant puternic, la un moment dat Alex "zboara" "mingea" (un fel de fluturas rotund, foarte usor) peste un gard. Fara sa ezite, alearga spre gard, intinde mana sa mi-l arate si spune:
A: Poftiti, doamnele primele!

:)) eu as fi zis ca un copil de 5 ani e mai pretabil la sarit gardul decat o mama de 30, dar na, politetea asta...

vineri, 30 martie 2012

Programa clasa pregatitoare - continuare

In postul anterior am trecut in revista programa propusa pentru clasa pregatitoare.

Dar, inca n-am spus si ce as vrea sa faca, si n-am identificat neaparat in acea programa :) (deh, spiritul meu de matematician - necesitate / suficienta :D)

Deci, o scurta lista cu ce mi-ar placea sa faca, printre altele :) poate ca ele au fost gandite cand a fost facuta programa, dar cum ea e doar un ghid, depinde de fiecare cum o "implementeaza", depinde de creativitatea invatatorului, de disponibilitatea lui, de gandirea "in afara cutiei" a lui si a parintilor. Poate ca unele din aspectele pe care le voi pomeni vor aparea in toate planificarile, poate unele vor aparea in cateva planificari, poate unele nu vor aparea deloc. Ramane de vazut. Daca totusi vreun potential invatator de clasa pregatitoare ajunge pe blogul meu, sper sa fie suficient de deschis incat sa preia idei, si sa le adapteze copiilor de aceasta varsta. Eu recunosc, desi teoretic ar trebui sa fiu profesoara de matematica, nu am pregatirea necesara pentru aceasta varsta, am doar experienta de mama, studiul personal in domeniu, si ideile "furate" de la gradinite :)

Asa, lista:

1. "Bucatareli". Da, unora li s-ar parea aiurea :) unii ar sari sus si tare ca de unde aragaz, cuptor, si copiii de varsta asta n-ar trebui sa aiba tangenta cu focul. Altii ar putea obiecta ca pun copilul la "munca". Parerea mea este ca, la varsta asta, [inca] o fac cu placere. La gradinita Alex si colegii lui au "gatit" una-alta, de la aluat de paine framantat cu manutele lor, pana la salate taiate cu niste cutitase speciale din plastic, si culmea - le-a placut :) in special sa manance ceva facut de manutele lor.
Da, in scoala posibilitatile ar fi limitate, pentru ca scolile (din cate stiu eu) n-au bucatarie/cuptor si cineva sa le supravegheze. Dar tot se pot face o multime de mancaruri, exista o intreaga bucatarie dezvoltata pe principiul "raw" (adica fara preparare termica), si cuprinde de toate - de la salate pana la prajituri :) eu sunt convinsa ca le-ar placea copiilor enorm :) se poate cuprinde in partea de programa de mancat sanatos :)

2. "Gradinarit". Pe langa amuzamentul activitatii in sine, ii ajuta in intelegerea notiunilor de timp si rabdare :) nu de mult am cumparat niste seminte de capsuni, pe care le-am pus in pamant. A doua zi Alex se infipsese langa mine sa ii dau capsuni. A trebuit sa ii explic de fapt cat de complicata e treaba asta, ca planta trece prin niste etape etc. La gradinita au facut un fel de Gogo, in pahar de plastic decorat ca iepuras. Dupa ce i-a crescut "blanita", Alex l-a si tuns de vreo 2-3 ori :) Cred ca ar fi interesant pentru copii sa aiba cateva jardiniere in clasa. Daca e sa mulam asta pe programa, ar merge chiar pe mai multe - de la succesiunea anotimpurilor, pana la rolul muzicii, folosirea lupei/microscopului, arte vizuale/lucru manual etc.

3. Notiuni de baza de matematici aplicate - gen astronomie, poate chiar distributia caldurii :) Nu le-am vazut in programa. Alex a avut la gradinita o saptamana de explorari in spatiu, in care au intors pe dos sistemul solar, astronautii, au vazut si un film 3D despre o statie spatiala etc. E super incantat, mereu rapoarteaza diverse la Pluto (care pentru el a devenit maximum de distanta :D) sau la "planeta rosie" :) E ceva dragut pentru ei, si nu e greu de inteles. Poate si o vizita la observator ar merge, acolo unde exista :) Merge fara probleme la programa de "matematica si cunoasterea mediului".

4. Cat mai multe "lucruri" pentru dezvoltarea motricitatii fine :) nu stiu de ce, am eu ceva cu treaba asta, ma ingrozesc cand vad copii mari (adolescenti) care nu reusesc sa "mentina" un yo-yo :) ah, chiar asa, pana si "yo-yo" ar trebui inclus la activitati fizice si sport :)

5. "Chimie" si "fizica" - notiuni de baza - de la diverse proprietati - gust, miros, textura, soliditate etc, pana la dizolvare, reflexie etc. Alex a avut astfel de activitati la gradinita, e capabil sa identifice aproape tot din bucatarie - sare, zahar, otet, uleiuri etc; poate nu pare mare lucru, dar cred ca e mai pregatit impotriva posibilelor "accidente" de genul sa bea din greseala o gura de otet in loc de una de apa/suc sau mai stiu eu ce. Plus ca i-au placut si experimentele facute la gradinita. Ah, uitati, de exemplu, o idee simpla, doar cu lapte, detergent de vase si acuarele :) altele ar putea fi cu eruptii de "vulcani" prin reactii chimice... merg si la arte vizuale/lucru manual, si la cunoasterea mediului :)

6. Ceva ce eu stiam cand am inceput scoala - cateva flori (mai uzuale) sau pesti... :) la cunoasterea mediului, evident.

Si sa nu uit: utilizarea banilor: nu stiu de ce am sarit asta in postul anterior, pentru ca aveam chiar multe de spus la subiect :) da, e bine sa identifice rolul banilor inca de mici. Ii ajuta sa inteleaga anumite lucruri - de exemplu de ce nu poti sa ii cumperi intreg magazinul de jucarii sau intreg raftul de dulciuri. De asemenea, incep sa inteleaga mersul lumii - pentru orice primesti, trebuie sa dai ceva; poate nu neaparat in bani, poate in sentimente, sau in produse, dar ideea e aceeasi, un echilibru trebuie sa existe. La ultimele vizite la magazin, am convenit cu Alex ca ii cumpar "dulce", la alegerea lui, dar de o suma maxima de bani prestabilita. Si el isi alege singur - ori un singur lucru apropiat de suma disponibila, ori 2 care insumate se apropie de suma disponibila (calculele se fac doar in lei intregi, fara subdiviziuni :D). Pot sa spun ca ma inteleg cu el perfect :)

Daca imi mai vin alte idei, completez :)

Programa clasa pregatitoare

Evident, trebuia sa postez si pe aceasta tema :) as mai fi amanat-o, dar am hotarat sa postez acum ca punct de vedere la intrebarea de le blogul doamnei deputat Carmen Moldovan.

Despre programa in general: eu (ca mama de copil care va incepe clasa pregatitoare in toamna, si care e actualmente in al patrulea an de gradinita) cred ca e in linii mari ok. Problema este ca in general diferenta dintre teorie si practica e cea care strica totul, si aici va trebui lucrat inca mult :) Desfasurarea lectiilor va depinde extrem de mult de invatator, in primul rand el este cel care va trebui sa inteleaga toate aceste lucruri si sa fie capabil sa coboare la nivelul copiilor sa le poata explica toate aceste lucruri, si mai ales sa verifice si feedback-ul din partea copiilor... posibil ca lipsa de experienta a invatatorilor sa afecteze negativ, cel putin 1-2 ani, procesul de studiu in clasa pregatitoare. Pentru ca e o oarecare diferenta fata de ce se facea pana acum, dar parca totusi, cel putin la gradinita lui Alex, multe din aceste aspecte au fost atinse, la nivelul lor de intelegere. Iar lui Alex nu i-au facut deloc rau, dimpotriva, l-au ajutat la gandire si creativitate. Are momente in care ma uimeste complet cu rationamentele lui (a se vedea explicatia cu gustul sarat), si nici nu stiu de unde are bazele acelor rationamente, ca eu nu m-am gandit sa discut acele lucruri cu un copil de 4-5 ani.

Acum, sa luam programa, pe arii de studiu:

Educatie pentru societate

Stiu ca la gradinita a facut ceva numit igiena colectiva, si cateva reguli minime de bun simt - de la salut pana la multumesc, te rog si alte de-astea :) nu inseamna ca n-am exersat asa ceva si acasa, dar acolo, in cadru mai formal, si le-a insusit si le-a aplicat mai bine. A invatat din toate astea sa gestioneze singur anumite situatii - stiu cum m-a uimit intr-o seara, cand l-a suparat tati cu ceva, si s-a dus la el, i-a spus ceva de genul "tati, m-ai suparat [tati deja stia asta :D], te rog sa imi ceri iertare" :) [din pacate tati a luat atitudinea incapatanatului, si n-a inteles lectia de viata din toata povestea asta, uneori e greu pentru noi, ca adulti, sa invatam lectii de viata de la propriii nostri copii :)].
Ce se va face la pregatitoare: cam acelasi lucru, plus cateva ceva in plus, care mi se pare destul de ok:
- aspecte despre locul in care traieste (probabil vom avea o contributie activa, dat fiind ca scoala nu va fi in localitatea de domiciliu, va fi vorba de alta istorie, alte fotografii etc)
- idei despre bine/rau, cinste/necinste, adevar/minciuna etc - de-astea cred ca a facut si la gradinita. Bine, eu personal am o opinie mai ciudata in ceea ce priveste "adevarul" sau unele aspecte din "bine/rau", sa vedem ce va alege el dintre ce va afla de la scoala si ce ii voi explica eu :)
- simulari de situatii asa da/asa nu - am mai facut si noi, in autobuz, pe strada etc... cred ca toti parintii fac asta :) sa nu uitam, copilul mic urmeaza mai degraba exemplul decat sfatul :)
- despre emotii - au avut tema asta si in programa de gradinita, de fapt chiar a fost verificata si la evaluare, din nou nu va fi ceva nou pentru el; stiu sigur ca aici are niste dificultati, ma straduiesc sa il stimulez la acest capitol, desi e putin mai greu daca nu ai pregatirea specifica necesara...

Comunicare in limba romana

Mda, unu din punctele lui slabe. Nu neaparat limba romana (desi chiar si aici a avut probleme, suntem pe final cu logopedia :D), dar in special comunicarea. Probabil a preluat punctul slab comun parintilor :D dar, din fericire, e ceva ce se poate rezolva in timp, cu exercitiu. Intocmai ca parintii, are o capacitate extraordinara de a rezuma, de a spune mult in cateva cuvinte :) ceea ce nu e intotdeauna o bila alba, uneori e nevoie sa te intinzi. Daca nu iti iese si pace, iti alegi un serviciu in care sa fie nevoie doar de tras concluzii :) ramane de vazut cum va evolua la acest capitol.
- semnificatia unui text audiat - in cateva cuvinte l-a rezumat. De acolo incep problemele, ca nu prea se are cu infloriturile :) intocmai ca mine :D culmea, am ajuns olimpica nationala la literatura cu acest "defect", dar a fost acoperit de muuuuuult studiu, mult citit, multa munca :) sa revenim la subiect - cred ca e foarte util pentru a intelege ce i se comunica :)
- recunoasterea detaliilor dintr-un mesaj scurt - iar mi se pare ok, ar cam fi cazul la varsta asta :)
- identificarea cuvintelor - mi se pare o activitate potrivita pentru varsta :) au facut oricum si la gradinita
- identificarea silabelor, a initialelor, succesiunilor de vocale - tot activitate potrivita varstei, si au facut si la gradinita. Alex mai are probleme la vocalele secundare, nu le "simte" mereu, dar mai are timp sa le identifice si pe ele :)
- manifestarea curiozitatii fata de receptarea semnificatiei mesajelor simple - perfect de acord, e cazul :)
- articularea sunetelor, intonatia potrivita - perfect de acord; ar trebui sa fie identificati si copiii care au nevoie de logoped (noi am facut asta cand a inceput grupa mare la gradinita, dar era evident ca avea nevoie)
- informatii despre sine - activitate, zic eu, potrivita varstei :) Alex cam ezita la partea asta, mai degraba analizeaza ce e in jurul sau decat sa se "dezvaluie" pe el :)
- dialoguri scurte - au facut si la gradinita, chiar si acasa "pregateste" el replici stil teatru si ma roaga sa ma joc cu el, sau le "joaca" el cu jucariile :) firesc pentru varsta, zic eu.
- recunoasterea cuvintelor de baza scrise cu litere de tipar - era deja cerinta la grupa pregatitoare la gradinita. Alex a mai tras cu ochiul si la activitatile colegilor de pregatitoare, recunoaste si el cateva astfel de cuvinte, in special Play, Stop, Start si altele similare de la jocurile de pe calculator :))
- identificarea unor simboluri - Alex e interesat de semnele de circulatie de exemplu :) el intreaba, eu explic... cred ca e tot caracteristic varstei
- folosirea cartilor - cred ca orice copil care ajunge la pregatitoare a deschis o carte la viata lui si a inteles in linii mare cum sta treaba cu ea :) sper din toata inima :)
- exprimarea prin limbaje neconventionale - ar trebui sa le stimuleze creativitatea, sunt perfect de acord.
- litere - pe multe deja le stie, le-a "prins" la gradinita

Dezvoltare personala

Mda, aici cred ca ar fi ceva noutati fata de ce stiam eu ca s-a facut pana acum. Desi, daca stau sa analizez, parca s-au atins unele aspecte si la gradinita...

- trasaturi care tin de interiorizarea ... - n-am inteles mare lucru din titlu, dar activitatile par interesante pentru varsta lor
- asemanari/deosebiri intre sine si ceilalti - perfect de acord; de fapt chiar intreaba de ele, le vede, deci nu cred ca e ceva "picat de pe luna", mi se pare ceva firesc. Bine, de fapt firesc ar fi sa le fie explicate cand sunt interesati de ele, nu cand ai planificat in decursul anului, dar asta e alta poveste :) daca am ales scoala conventionala in loc de homeschooling, n-am decat sa completez scoala conventionala cu informatii oferite in caz de nevoie :) important e ca acele informatii sa fie cat mai complete, pentru ca atunci e dispus sa le absoarba in cantitate mare :D
- interactiune pozitiva cu copii si adulti cunoscuti - cateva chestii de baza au facut si la gradinita, si mi se pare un subiect bun de abordat. Alex a evoluat foarte mult in ultima jumatate de an la acest capitol, sigur e ceva potrivit varstei :)
- mentinerea starii de bine si a unui stil de viata sanatos - hm... dupa cum am mai spus, la aceasta varsta copilul urmeaza mai degraba modelul decat sfatul :) deci, depinde foarte mult de stilul de viata al parintilor. Degeaba ii vom spune copilului care e alimentatia sanatoasa (au facut piramida alimentelor si la gradinita!) daca parintii sunt cei care fac cumparaturile, gatesc sau nu, mananca fast food, fac sau nu sport etc. Copilul va urma modelul parintilor pana va fi capabil sa ia aceste decizii singur (probabil pana va reusi sa se impuna in fata parintilor, sau poate chiar pana va putea sa isi cumpere singur ce vrea sa manance). E bine totusi sa stie ca sportul e important, si care sunt alimentele sanatoase, pentru ca poate, in situatia in care va avea de ales intre o mancare sanatoasa si una mai putin sanatoasa, sa aleaga in cunostinta de cauza :) nu neaparat va alege mancarea sanatoasa, dar macar sa stie ca cealalta era mai sanatoasa :D toate astea, insumate, intr-un viitor, il vor ajuta, zic eu :)
- aplicarea abilitatilor si atitudinilor de invatare specifice - hm, n-am inteles prea bine la ce se refera asta; poate conteaza pentru copiii care n-au mers la gradinita, dar Alex cam stie ce inseamna "rutina" mersului la gradi/scoala...
- munca si meserii - e frumos sa le stie, dar nu il vor ajuta prea mult la varsta asta :) dar ca subiect de discutii, pictura, povesti, ghicitori si alte de-astea, fie :) BTW, mai stiti poezia aia de clasa 1, cu "Alb halat imbraca tata / la spital cand vine / spune-i numai ce te doare / el te face bine"... asta am retinut din ea, mai era ceva cu cuptoarele, cu brutarul...  na :) oricum nu "m-am facut" nimic din meseriile invatate in clasele primare :D

Religie

Nu ma intind la acest subiect. In primul rand e optional. In al doilea rand, Alex deocamdata e destul de pasionat de Biserica, asa incat il voi lasa la orele de religie. Dar depinde ce i se va spune acolo. Am auzit multe "povesti cu pesti" cu privire la religia in clasele mici, asa incat sunt pregatita sufleteste sa il retrag de la religie in orice moment, daca vine speriat de ce i s-a spus la acest curs. Ramane de vazut :)

Matematica si explorarea mediului

Matematica e subiectul meu preferat :) si unul din subiectele lui preferate :)
- utilizarea numerelor in calcule elementare - facut deja la gradinita :) unele calcule mai simple le face direct in cap, la altele mai foloseste degetele :)
- elemente geometrice - si asta s-a facut la gradinita, desi cred ca nu s-a insistat prea mult pe ele. Alex le stie pe cele foarte simple, dar n-am ajuns pe la octogon si altele de genul asta, nu neaparat complicate, dar mai putin intalnite/explicate.
- fenomene/relatii/regularitati din mediul inconjurator - e interesat, intreaba... da, mi se pare potrivit varstei. De fapt, daca stau bine sa ma gandesc, multe din aceste aspecte apar pe fisa de evaluare a copilului de 3-5 ani (existenta inainte de aceasta lege!) si unele chiar s-au verificat si la evaluare.
- explicatii folosind elemente de logica - mie mi se pare ceva fundamental :) dar asta poate din cauza ca sunt eu matematician, si mai si pasionata de modelare :D "si", "nu", consecinte - eu zic ca e interesant :) categoric au capacitatea sa le inteleaga, important e sa le insuseasca...
- organizarea datelor in scopul rezolvarii de probleme - cred ca "pe vremea noastra" treaba asta se facea mai tarziu, dar din nou nu mi se pare ceva ce sa nu fie capabili sa inteleaga.
- compararea unor marimi prin intermediul unor masuri - din nou un titlu ciudat :D dat tot lucruri facute la gradinita si verificate la evaluare!

Nu mi se pare nimic ciudat in "pozitia masinutelor in parcare", dat fiind ca se joaca cu masinute toata ziua, si le parcheaza perfect de mult :) de fapt le parcheaza, le construieste si garaje, protectii de vant si alte de-astea :) mi se pare ok pentru varsta lor.

Tehnologii de informare si comunicare (Jocul cu calculatorul)

Din nou un nume care mi se pare aiurea :) Trecand peste asta, folosirea calculatorului e controversata :) exista parinti care nu vor ca ai lor copii sa dea de gustul calculatorului, exista parinti care ii lasa la calculator "cu ratia", de genul 1-2 ore pe zi, sau doar o data la 3 zile sau alte de-astea, exista intr-adevar si copii care stau toata ziua la calculator.
Opinia mea personala este ca poate exista si un echilibru :) adica, acum poate sta la calculator 2-3 ore, dar daca eu, ca parinte, ii ofer o alternativa atractiva, il lasa deoparte si face altceva - ma ajuta sa fac o prajitura, de exemplu (din care nici macar nu mananca, pana la urma :D). La fel e si cu televizorul :)
Deci, eu n-am nimic impotriva faptului de a pune mana pe mouse si tastatura la varsta asta. Alex are ceva jocuri care ii plac, in general le alege pe cele de logica - de genul puzzle-uri, labirinturi, stil board games, cele bazate pe spirit de observatie ... eu sunt multumita de ce si cat se joaca :) ca sa nu mai spun ca a decorat un tort ("adevarat") dupa un astfel de joc :))

Privitor la programa - mi se pare cam incarcata, nu neaparat atractiva, si nici macar eu n-o inteleg pe toata. Dar, vorba ceea, pe copil trebuie sa il atraga, nu pe mine :) unele activitati mi se par cam fortare si aiurea - de genul diferenta dintre un mouse si un soarece real :) dar altele mi se par ok - gen jocuri simple tip puzzle.
Folosirea aparatelor foto si video - pe Alex au inceput sa il atraga. Nu mi se pare neaparat aiurea sa fie capabili sa faca o poza sau sa filmeze ceva :)
Ce mi se pare iar ok - partea de "impact" - adica li se explica si consecintele mai putin placute. Eu cred ca sunt perfect capabili, chiar si la varsta asta, sa le analizeze, sa le treaca prin filtrul personal, si ulterior sa aleaga in cunostinta de cauza (dupa cum spuneam si la capitolul cu mancarea, e posibil sa nu aleaga neaparat alternativa buna, dar daca stiu care sunt consecintele celei mai putin bune, le recunosc, si la un moment dat, in viitor, poate vor trece la alternativa mai buna :D)

Tot controversat ar fi si capitolul "telefon mobil". Unii zic da, altii zic ba. Eu il mai las sa se joace cu telefonul meu, si probabil ii vom cumpara un telefon cu un minim de "feature-uri" in momentul in care va fi imperios necesar (probabil cand va ajunge sa mearga singur la scoala, sau sa fie preluat de un afterschool - cat sa ne poata anunta in caz de situatii extreme).

Muzica si miscare

Programa lasa loc de multa spontaneitate si creativitate din partea copiilor. Ar fi frumos chiar sa se intample asta :) ramane de vazut.
N-am nimic impotriva muzicii clasice, corect si potrivit pentru dezvoltarea lor mi se pare sa asculte cat mai multe tipuri de muzica si sa aleaga singur ceea ce le place. Noi ca parinti avem tendinta de a le impune ceea ce ne place noua, si nu prea e ok :) dar e foarte greu sa te opresti la timp din a face asta :)

Educatie fizica si sport

Eu aplaud in picioare acest domeniu :) si voi insista chiar sa fie aplicat, stiu ca de multe ori tendinta e de a face altceva in loc de sport. Vad in programa multe jocuri pe care le-am jucat si noi la varsta lor, si pe care inca le joaca unii copii, in special "la tara" - gen vecinii nostri de pe strada :) Alex s-a integrat acolo intr-un grup de copii de varste apropiate, se joaca cu mingea, sar peste obstacole, fac concursuri de alergare si ciclism... :) poate chiar mini-baschet, mini-fotbal sunt exagerate, cred ca mai degraba ar merge niste sporturi mai individuale, de genul celor pe care tocmai le-am enumerat din activitatile lui Alex cu prietenii lui... le fac spontan, de fapt cam asta au facut si la gradinita.

Arte vizuale si lucru manual

Mie programa imi suna binisor, desi poate putin cam incarcata. Importatnt va fi sa ii lase pe copii sa isi foloseasca imaginatia si creativitatea, si sa nu li se impuna niste tipare, cum se intampla in general in momentul de fata.
- exprimarea de idei/sentimente - posibil sa ii ajute la capitolul incredere in sine :) dupa parerea mea vine oarecum corelat cu restul programei de comunicare si dezvoltare personala, deci zic ok.
- crearea de obiecte practice si estetice - mi-e plina casa de asa ceva inca de la gradinita :D da, ok :)

Poate, la prima vedere, pare mult si variat. Dar, daca stau sa ma gandesc si sa analizez, le abordez chiar si eu, ca parinte, cu el, in decursul unui an, pe toate. Da, nu intr-un mod organizat, mai degraba "la cerere" - acum intreaba de ceva, detaliem acel ceva, acum intreaba de altceva, detaliem acel altceva...

La final, neaparat o precizare: am exprimat punctul meu de vedere, e posibil ca in alte parti sa fie altfel :) clar, pentru copiii care nu au fost la gradinita, sau au fost la alte gradinite, e posibil sa fie altfel. Eu pot doar sa exprim ceea ce ni s-a intamplat sau ni se intampla noua, sau ceea ce mi se pare mie, asa cum mi se pare mie :)

In rest, ramane de vazut. De fapt, in primul rand astept ziua de luni, cand vom afla daca am prins loc in etapa a 2-a de inscrieri :) Apoi, dupa ce va incepe scoala, vom vedea cum se vor mula invatatorii si copiii pe aceasta programa. Eu am toata increderea in Alex ca va fi ok :)

Bafta!

Later edit: si continuarea :)

marți, 27 martie 2012

Gradinareli - noutati

Asa, pe scurt:

1. Din ultima serie (semanate in week-end) au iesit rucola (domestica si salbatica), ceapa (verde - arpagic), si verzele - conopida, varza de vara si varza de Bruxelles.

2. Dupa ce m-au vazut cum ud florile, cam unde credeti ca au cautat motanii apa cand nu le-a mai placut apa lor - nu stiu daca stiti, pisicilor nu le place decat apa proaspata: evident, in jardinierele mele cu seminte. Deci, desi ma bucur ca mi-au iesit verzele, nu stiu care ce e, ca le-au amestecat bine :D si nici nu voi sti pana tarziu, deci le voi pune aleator in gradina...

3. Din prima serie inca nu au iesit ardeii, si am pus 2 feluri, in 2 tipuri de pamant (pamant de rasaduri, respectiv pastile de turba). Stiu ca ies mai tarziu, dar ... cat de tarziu? :D

4. Acum, desi ma bucur de plantutele care au iesit, ma cam dezamagesc ca nu cresc precum vrejul de fasole al lui Jack :))

5. E posibil ca rucola sa fi rasarit si in gradina, dar cum ajungem tot pe semiintuneric, inca n-am sanse sa o observ :D 

Pff, sunt mai rau ca popa Tanda :))

Oportunistul :)

O poza cat o mie de cuvinte:


Adevarul e ca imi place sa ii las pe altii sa povesteasca, iar intre timp eu imi vad de treburile mele asa incat sa ne fie cat mai bine :) mai povestesc si eu, dar abia dupa ce mi-am rezolvat treburile cat de bine am considerat de cuviinta ;)

luni, 26 martie 2012

Painici - arici :)

Am vazut reteta de cateva zile si nu-mi dadea pace :) asa ca azi am hotarat sa pun mainile la treaba :)

Pe scurt, reteta:

500g faina (eu am pus 430 g faina alba + 70g faina integrala)
250 ml lapte
25g zahar
5g miere / 1 galbenus (erau necesare pentru uns, eu am uitat complet sa le ung)
10g drojdie (eu am pus un plic de drojdie uscata, corespunzator cantitatii de faina)
25g unt moale (eu am pus ulei de masline, mi-a fost mai la indemana)
sare

Se amesteca ingredientele (mai putin mierea/galbenusul) si se framanta. Eu am framantat vreo 10 minute - si nu, nu recomand activitatea asta dupa ce ai sapat la harlet :D a fost ca un masaj pentru palme la inceput, apoi mi-a cam iesit "masajul" pe urechi ;) Se lasa aluatul la crescut (l-am lasat cam o ora), dupa care se modeleaza aricii:


- se ia o bucata de luat, se face o sfera, se alungeste intr-o parte - pentru botic

- se fac piciorusele - eu am luat cate 4 bucatele de aluat, le-am facut un fel de cilindri, pe care i-am turtit si i-am crestat la un capat


- se pune corpul ariciului peste picioare, i se pun ochi (eu am pus stafide ca n-aveam altceva), si botic (eu am infipt cuisoare); se pot face din orice - de la boabe de piper la bucati de morcov sau alte legume :)
- se "taie" tepii cu o foarfeca infipta in aluat - eu am dezinfectat fosta forfecuta de unghii a lui Alex, ca e lunga si subtire, si am lucrat perfect cu ea :D




Se ung cu miere sau galbenus (eu am uitat de etapa asta).



Se mai lasa putin la crescut (i-am mai lasat vreo 10 minute).
Se pun la cuptor, inital la foc mic (sa se coaca si in interior), apoi la foc mai mare, sa prinda si culoare (ia uitati ce dolofani s-au facut ;) ).



Pofta buna! :) din partea familiei noastre de arici ;)



Legea invatamantului - un alt punct de vedere

Am citit azi un articol pe un blog. Si - hop, ego-ul meu s-a simtit dator sa puna niste puncte pe i, j si pe orice alte litere ar mai vrea puncte pe ele ;)

Pe langa ca mi s-a parut cam incrancenat (subiectivismul e normal, e vorba de un blog personal), mi s-a parut ca se cam contrazice in unele puncte cu ideea generala a blogului respectiv, si e gandit destul de "in cutie" :) explic imediat. Si mai razbate din el muuuulta rezistenta la schimbare :) e si asta umana, pana la urma, doar ca nu face mereu bine :) macar in fata faptului implinit ar trebui sa o lasam deoparte.

Sa luam ideile pe rand.

Pe mine nu ma sperie multe :) dar intr-adevar unele imi lasa cate un gust mai amar. Temporar. Pentru ca, pana la urma, eu sunt genul care gaseste apa si in piatra seaca daca are nevoie :) Dar da, de acord cu faptul ca multitudinea de schimbari din invatamant in ultimii ani nu face bine. Nici elevilor, nici parintilor, nici profesorilor... as mai putea continua cu enumerarea mult si bine.

Dar, eu n-am nimic impotriva "institutionalizarii". Dar nu pentru a scoate "cetateni onorabili si productivi". Ei bine - da, cand aud ideea asta se ridica parul pe mine :) S-a terminat cu vremurile de "cetateni onorabili si productivi" care nu aveau altceva de ales decat sa fie "cetateni onorabili si productivi". Vorbim acum de libertatea de a alege - poti alege, pur si simplu, sa fii altceva decat "cetatean onorabil si productiv scos pe banda rulanta". De fapt, pe partea asta cu libertatea de alegere nu mai reusesc eu sa potrivesc articolul pe "fondul" blogului respectiv. Ai de fapt libertatea de a ramane sa maturi strada, libertatea de a face o facultate care sa nu iti foloseasca la mare lucru, libertatea sa traiesti simplu sau sa alergi dupa bani si bogatii - ai libertatea de a alege singur cum vrei sa traiesti. Si institutionalizarea nu te incurca :) Ai libertatea si sa alegi alta tara in care sa traiesti, dar cred ca si acolo scoala conteaza, macar asa, putin... ;)

Nu am de gand sa ma intind pe tema homeschooling-ului. N-am mare lucru impotriva lui, sunt de acord cu si accept dreptul parintilor de a alege sa isi invete copiii acasa, si ii respect pentru asta. Cer totusi, la randul meu, respect pentru alegerea mea de a da copilul la gradinita, respectiv scoala :) e vorba de aceeasi alegere, doar ca s-au ales cai diferite. E tot o alegere. Sunt perfect constienta de ce inseamna homeschooling, si tocmai de-asta aleg sa dau copilul la scoala, pentru ca eu nu ma consider ok pentru asta (consider ca eu personal l-as influenta prea mult, si in loc sa isi defineasca singur personalitatea, as alege sa i-o definesc eu, ca sa imi fie mie mai usor) :) Ca nici profesorii nu sunt perfecti - de acord, dar macar vede si analizeaza mai multe tipologii de oameni. Despre ce alege el sa respecte si ce nu - asta e o alta discutie.

Sa luam si intrebarile din articol, ca au fost sintetizate destul de frumos:

1. Ca Romania avea "ce mai batrana populatie scolara la debutul invatamantului in Europa". Aici discutia ar fi mai lunga si pe mai multe planuri. In primul rand, ne-a trebuit Europa, o acceptam si cu bune si cu rele :D noi am ales, noi defilam cu ea asa cum e, ea defileaza cu noi asa cum suntem. In al doilea rand - intr-adevar in alte tari se incepe mai devreme, dar si modul de desfasurare al orelor e altfel decat sistemul romanesc pe care il stiam noi pana acum.

Ce apreciez eu totusi la legea asta este ca, cel putin teoretic, lanseaza ideea de a desfasura orele altfel, mai adaptat copiilor, si varstei lor. Acum, intr-adevar, de la intentie pana la realitate este foarte mult. Dar acord incredere. (cred ca asta e diferenta majora intre mine si parintii care au ales sa evite pregatitoarea - eu totusi acord incredere :D)

Acum, daca e sa ne luam dupa "costume" - sa fim seriosi, am scris intr-un post anterior ca se fac una si alta pentru a se mula parintii "pe langa" sistem :) unii se straduiesc sa dea copiii mai devreme, altii ii lasa pe mai tarziu. Pana la urma, libertatea exista :) Nimeni "in costum" nu rapeste copiii de acasa sa ii inchida intr-o inchisoare numita scoala, pana la urma tot parintele este cel care alege pentru copilul lui. Depinde doar ce si cat isi asuma parintele din acea alegere... la o adica, poti alege sa nu il dai la scoala deloc, doar ca iti asumi raspunderea pentru asta :)

Mai cred, de asemenea, ca multi parinti au ramas "marcati" de ceea ce li s-a intamplat in scoala, si hop scoala a devenit un fel de bau-bau si pentru copil. Nu e neaparat asa...


2. Ideea de "trecere fireasca de la joaca la invatare" - eu sunt de parere ca se poate invata prin joaca, chiar si la maturitate :) doar ca o faci numai cu ce te atrage, cu chiar cu orice. Daca nu te atrag culorile, n-o sa pictezi nici macar in joaca :) dar s-ar putea ca daca ai incercat si ai prins gustul, sa nu mai vrei sa il lasi, deci eu zic ca e bine ca totusi, la un moment dat, cineva sa iti puna pensula in mana (sa fiu sincera, eu asa am patit cu alegatul). Asta cu "invatatul prin joaca" ar fi trebuit aplicat de mult, mi se pare oarecum o carpeala, dar sa zicem ca ar fi buna ca inceput. Din nou, acord incredere :)

Aici am multe comentarii pornind de la articolul citat (multumesc pentru punerea lor asa frumos in ordine, mie chiar mi-a fost lene sa fac asta pana acum :D)

"Grupa pregătitoare pare mai mult școală decât grădiniță. Copiii au materii care li se predau după o programă ca la carte, cu obiective formulate pe tiparul celor pentru clasele mai mari" - pai da, dooooh, e chiar scoala :) de asta e "clasa pregatitoare", si e inclusa in ciclul primar din scoala :) e bine ca totusi s-a observat :D
  • Comunicare în limba română (oare ce limbă or fi vorbit până acum?)
Nu e vorba de limba in care au vorbit pana acum. Spun asta ca mama de copil care nu prea se are cu comunicarea :) si care a avut nevoie de logoped, care l-a ajutat enorm la acest capitol. A inceput sa se exprime cu incredere, sa spuna ce simte, ce crede, ce vrea, sa isi sustina un punct de vedere, sa ii ceara celui din fata lui sa isi ceara iertare exprimand ce considera el ca i s-a gresit. Nu stiu cum inteleg altii "comunicarea" asta, dar mie mi se pare ok, cel putin pe Alex l-a ajutat ceea ce a facut la gradinita mai mult decat l-am putut ajuta eu la acest capitol.
  •  Educație pentru societate (a se citi obediență)
Sau macar igiena colectiva, si un minim de reguli de bun simt. Din nu, nu ceva ce nu s-ar face deja la gradinita. (cat de limitat poti fi sa numesti asta obedienta??)
  • Matematică și explorarea mediului (tare-s curioasă cum vor reuși să le îmbine pe astea două, având în vedere rezistența cruntă a sistemului nostru la abordările interdisciplinare)
 Mda, aici sunt si eu curioasa cum se imbina :)

  • Muzică și mișcare (să îndrăznim să sperăm că nu vor face matematică sau română în schimb, cum e obiceiul la noi?)
Ascultat de cantece, cativa pasi de dans, sarituri peste obstacole, gen jaloane, elastic, coarda etc. S-au facut si la gradinita, si Alex e chiar incantat de aceste activitati.
  • Tehnologii de informare și comunicare  sau Jocul cu calculatorul
 Stiu ca unii au probleme cu calculatorul, din cauza altora care au copiii obsedati de jocuri pe calculator. Eu zic ca exista si cale de mijloc - Alex se mai joaca si la calculator, il ajuta (zic eu) la coordonarea ochi-mana si la gadirea logica. E adevarat, depinde mult si ce fac cu calculatorul...
  • Religie (aici discuția e lungă, poate fi un articol de sine-stătător)
Religia e optionala, deci discutia e de fapt mult mai scurta decat s-ar crede :D nu vrei tu ca parinte sa faca religie, nu face si gata. Eu vreau sa incercam, vedem cum merge. Daca ceva nu imi place, il retrag si gata.

  • Educație fizică și sport (că doar c-o să-i lăsăm să alerge liberi prin natură)
Ca sportiv (amator, dar zic eu ca nu ma descurc chiar rau)  nu stiu cine ar putea avea vreo problema cu materia asta :)
  • Dezvoltare personală (un fel de consiliere în timpul căreia copiii oricum nu pricep o iotă din ceea ce sunt puși să facă)
Grr, nici nu s-a inceput, ca cineva deja stie ce au inteles copiii. Din nou gandire limitata.Nu pot sa cred ca vine din partea cuiva din invatamant...
  • Arte vizuale și lucru manual (sau pseudo-creativitate controlată)
Nici aici nu s-a inceput, ca deja se stie ca e doar "pseudo" si "controlata". Da, de cele mai multe ori asa e. Dar banuiesc ca stiti deja povestea cu floarea rosie cu tulpina verde (daca nu, dati un semn si o caut), si in caz de nevoie am de gand sa defilez cu ea :) noi lucram si acasa la acest capitol, deci nu m-ar deranja sa faca doar imitatii la scoala :)


"De unde să le rămână timp pentru joacă? Și nu, activitățile impuse de programă și dirjate de învățător nu sunt joacă, ci instrucție deghizată."

Ei, aici as avea eu o poveste lunga. Pentru ca eu, chiar si acum, la 30 de ani, inca ma joc mult :) Merg la serviciu 8 ore pe zi, mai stau pe drum vreo 2 ore, gradinaresc, fac sport, mancare, spal vase, intind rufe, mai zugravesc o camera, mai repar o gaura in perete, mai pictez una-alta cu Alex, mai framant o paine - chiar acum am in cuptor painici in forma de arici... si jur ca, printre toate astea, ma si joc :) e doar chestie de atitudine de viata, si de perceptie personala :)


3. Partea cu graba :) Sincera sa fiu, graba nu-i acum :) acum e doar o consecinta a ne-sustinerii parintilor care au stat in concediu de crestere a copilului prin 2006, 2007, 2008. Cand cei 600 lei nu erau de ajuns. Si multi parinti au ales sa se intoarca la serviciu devreme (inclusiv eu). Noi am avut de ales intre o bona si o gradinita particulara. Am ales-o pe a doua (poate explic altadata care au fost ratiunile care au stat la baza acelei alegeri). Si acum, dupa 2 ani de grupa mica, un an de grupa mijlocie, si un an de grupa mare (comasata cu pregatitoare - face programa de grupa mare dar bineinteles ca trage cu ochiul si la ce fac cei de pregatitoare), clasa pregatitoare e, in opinia mea, mai degraba o continuare fireasca decat o "graba". Poate o fi graba pentru cei care au stat acasa. Dar pentru noi, desi am fost la evaluarea "de 2 lei", desi am fost acceptati destul de tarziu cu adevarat legal, desi unii spun ca "fortam lucrurile", e o continuare fireasca.

Unora li se pare stupid sa fie acceptati copii de 5 ani si ceva - mie mi s-a parut stupid sa fie "separati" copiii dintr-o generatie doar pe baza unei date, mi s-a parut stupid ca toti colegii unui copil sa mearga la scoala, si doar el sa ramana sa repete grupa mare, pentru simplul motiv ca, dupa cum mi s-a spus initial de la inspectorat, "mai bine se nastea pana in decembrie". LOL.

Se zvoneste ca nu a fost consultat nimeni cu privire la aceasta lege. Din pacate afirmatia nu e valabila, legea a stat in dezbatere publica, doar ca n-a fost mai nimeni interesat - recunosc, nici eu. Si intrucat asta e vina mea, imi asum parte din vina si nu protestez impotriva legii acum. Ar fi trebuit sa o fac atunci, cand intr-adevar mi s-a dat sansa, dar eu n-am reactionat...

Ca finantarea se va face in functie de numarul de inscrisi - pana la un punct e ok (adica scolile ar trebui sa isi dea mai mult interesul) dar de la un punct nu mi se mai pare ok - vor atrage [si] prin note, care de la un moment dat e posibil sa nu mai reflecte realitatea (nici acum nu stiu cat o mai fac). Ramane sa vedem. Oricum, acest sistem se aplica de multi ani in invatamantul universitar (eu personal nu cred ca a adus prea mult bine, e unul din motivele pentru care s-a lasat stacheta din ce in ce mai jos).

Presiune? eu nu simt presiune. Alex a avut perioade de acumulari si de stagnare, iar la limbaj n-a excelat niciodata. Da, acum e "bun" la matematica :) dar are si partile la care e mai putin bun. E pur si simplu un copil normal, si eu ma bucur de el asa imperfect cum e, si ma bucur si de mine, mama lui, asa imperfecta cum sunt, si atat de cruda incat sa il dau la scoala :)

Pana la urma, eu sunt fericita, si orice fel de scoala ar face Alex si de la orice varsta, asta e tot ce vreau pentru el - sa fie fericit si echilibrat. Si asta e o alegere personala, nu e nici ceva imprimat de scoala sau de profesori, nici de parinte acasa. E o alegere personala, a lui. Sper doar sa reusesc sa il fac sa inteleaga si sa aplice asta :)

Week-end de gradinareala :)

Da, am muncit de parca s-ar fi terminat zilele :)

Pe scurt, si pe rand:

1. Din ce am pus in prima serie, au iesit aproape toate :) Jardiniera numarul 1 a iesit toata (menta e codasa, abia ce a scos capsorul), iar jardiniera numarul 2 a iesit pe trei sferturi - n-a iesit inca patrunjelul cret. Poate totusi iese mai incolo... iar in ghivece au iesit toate, codasele sunt gura leului si regina noptii :)




2. Zmeurul si trandafirii s-au prins si chiar au dat frunze "sanatoase". Am mai pus sambata si un coacaz negru, pare si el sa se fi prins. Si am mai primit un trandafir, ma gandesc unde sa il pun; spre deosebire de cei pe care ii am deja, nu e catarator, asa ca trebuie sa caut un loc in care sa nu ne incurce tufa.



3. Am mai pus 3 jardiniere mari, cu diverse, in special rasaduri. Sa vedem ce iese din ele... sper cat mai multe, mai ales ca mi le-au cam smotocit motanii peste noapte.


4. Am sapat si am pregatit 7 straturi in gradina - morcovi (3 feluri), patrunjel, ridichi, salata (3 feluri), ceapa (2 feluri), rucola, spanac. Sa vedem si din ele ce iese... Revin cu poze, ca seja se inserase si ma ameninta ploaia si n-am mai iesit cu aparatul...

5. Am mai pregatit niste "cuibusoare" cu fasole (3 feluri) si mazare cataratoare, si floarea soarelui si porumb dulce pe post de suport pentru catarat. Puse in apropierea unui gard, sa le pot dirija spre gard in eventualitatea in care nu ies "suportii" :)

Sper ca pana sambata sa imi treaca febra musculara si durerile din palme (nu e usoara munca la camp, asta e sigur :D), ca mai am de gand sa mai fac una-alta... tocmai mi-a trecut prin cap faptul ca as putea folosi cauciucurile vechi (la care am renuntat anul trecut, ca erau prea "umblate") pe post de rondouri pentru flori. Am o saptamana la dispozitie sa ma gandesc cum sa le pun...

Revin si cu poze cu straturile.

Ah, povestea mea favorita este Popa Tanda (stiu, nu e tocmai o poveste universala, dar am citit-o prin clasele primare si s-a lipit de mine ca timbrul de scrisoare, aproape ca o stiu pe dinafara cap-coada). In timp ce puneam semintele in pamant, imi rasunau in minte fragmente din poveste:

"Muiere, scoala!"
"Ce-i?"
"Au rasarit!"
...
"câteva zile capul îi era plin de straturi, de barabule, de curechi și fasole [...] Nu era ziuă în care [...] să nu fi mers măcar de zece ori la straturi, pentru ca să vadă dacă nu erau răsărite semințele" :)

vineri, 23 martie 2012

Veloparlamentari in tandem 2.0 - noutati

Scurt si la obiect: se pare ca n-am avut mult de asteptat :)

Multumesc doamnei deputat Carmen Moldovan pentru ca a acceptat sa pedalam impreuna la Veloparlamentari in tandem 2.0. Sper sa avem vreme buna! :)

p.s. multumesc Ilariana :)

Veloparlamentari in tandem 2.0

Desi eu n-am primit leapsa direct, am citit despre initiativa pe blogul lui Bogdan. Si cum ideea mi se pare interesanta, am hotarat sa incerc si eu, desi n-am cine stie ce renume in lumea bloggerilor :) Initiativa inteleg ca s-a lansat in Marea Britanie, unde parlamentarii au iesit la o plimbare cu bicicleta.

Despre ce este vorba exact se poate vedea in acest filmulet:


Deci, un domn/o doamna parlamentar/ europarlamentar/ ministru/ primar/ consilier  interesat(a) de o bicicleala de cativa km (vreo 6), prin Bucuresti (parcul Herastrau - Guvern - Parlament), duminica 6 mai 2012 (sper o zi cu mult soare), de la 10:30?

Nu as vrea sa aleg/numesc/provoc eu pe cineva anume, mi-ar placea sa fie un gest voluntar :) sau chiar mai multe gesturi voluntare ;) stiu, ar trebui ales "parlamentarul preferat", dar pentru mine "preferat" e cel care alege sa isi asume o responsabilitate si sa se implice singur.




Inscrierea la scoala - 2012

N-o sa povestesc detaliat prin ce trecem noi. Poate sa imi fac curaj dupa ce se termina toata agitatia. Dar vreau sa subliniez cateva idei :) Pe scurt, cum se descurca romanii sa le iasa treburile asa cum vor ei, in conditiile noii legi a invatamantului :)

1. Frauda pentru asigurarea unui loc unde vrei inca din prima etapa de inscrieri.
Evident - celebra viza de flotant. Dupa cum mi s-a spus direct de la scoala la care am vrut sa il inscriem initial - "cine s-a descurcat a venit cu flotant". Am inteles ca s-ar face si niste verificari - pai daca prind 5 copii pe aceeasi adresa, se intampla ce? :) poate dovedi cineva ca persoana cu viza de flotant n-a locuit in acea casa la data depunerii dosarului? Pe de alta parte, chiar daca s-ar elibera acum locuri, nu l-as mai inscrie acolo, pentru ca mi-am "stricat" parerea despre scoala, pur si simplu.

2. Frauda pentru prioritate
Divortul rapid. Asta, pentru ca un copil provenit din familie monoparentala are prioritate...

3. Frauda pentru evitarea inscrierii la scoala - in general la clasa pregatitoare, fata de care exista o reticenta majora in randul parintilor
Aviz de la medicul de familie care atesta faptul ca respectivul copil nu e apt de scoala - folosit pentru re-inscrierea la gradinita. Motive se pot gasi o gramada, n-o sa dau exemple ca sa nu dau idei :D

Observatie: prima stiu sigur ca s-a folosit mult, probabil inca se foloseste. Celelalte 2 sunt doar din auzite/citite pe net, dar mi-au parut plauzibile...

Alte observatii:

1. Se pare ca generatia asta de clasa pregatitoare va avea mai putini copii decat cea de clasa 1 si cea de grupa mare :) asta pentru ca, dupa cum am spus deja, exista o reticenta in randul parintilor in a avea "copii cobai", si multi parinti ori s-au dus la evaluare in incercarea de a-i inscrie direct in clasa 1, ori se straduiesc sa mai lase copilul un an la gradinita. Avantaj: concurenta mai mica pe la admiteri ;) daca or mai fi si alte avantaje, le-om vedea pe parcurs. Asta, bineinteles, daca prindem un loc la vreo scoala convenabila :)

2. Poate ar fi fost utila o evaluare a scolilor. Dupa niste criterii obiective, facuta de o entitate obiectiva. Exista parinti care considera scolile "de fite" ca fiind bune - si hop inghesuiala acolo. Exista si parinti mai relaxati care sunt de parere ca un copil poate invata in orice scoala, dar au totusi niste strangeri de inima, ca daca nu se inghesuie lumea la scoala lor poate scoala n-o fi buna. Ce inseamna totusi o scoala buna? Notele/mediile elevilor, zic eu, sunt irelevante, pentru ca dat fiind faptul ca ele conteaza la admitere, profesorii nu prea dau note mici, mai ales daca exista riscul sa supere vreun parinte (cu cat mai "de fite" cu atat ar fi mai grav).

Noi pana la urma am ales scoala dupa alte criterii care poate altora li se par stupide, dar pentru noi sunt fundamentale - posibilitatea de a lasa undeva copilul dupa-amiaza, si sansa cea mai mare de a fi acceptat :) Ca scoala e buna sau mai putin buna - pana la urma sper ca Alex sa fie compatibil cu invatatoarea/invatatoarele, si sa ii placa sa invete :) de restul mai putem sa ne ingrijim si noi, parintii. Daca ceva nu va merge bine - vom vedea la momentul potrivit, si vom lua decizii in consecinta :)

Tic tac, tic tac, greu trece timpul pana sa aflam daca avem sau nu loc... :)

joi, 22 martie 2012

Povestea apei imbuteliate

Tocmai mi-am adus aminte de acest filmulet, si am tinut sa il pun pe blog, sa il am la indemana.
De cand l-am vazut nu am mai cumparat apa pentru acasa, dar am mai cumparat in deplasari... incerc totusi sa pastrez o sticla in masina, cu apa "de fantana" de la noi. Nici nu are rost sa cumparam apa de baut din magazin, cand avem apa asa de buna acasa...



Ce parere aveti? :)

miercuri, 21 martie 2012

Logica de copil

Azi, in masina:
A: Mami, cu ce sunt biscuitii astia, cu sare?
Eu: Da.
A: Hm... [scurta pauza] Ah, stiu de ce nu simt sarea: sarea se dizolva in apa, iar limba mea e uda!

[de fapt tocmai de-aia o simtim, dar asta va fi alta poveste :D]

luni, 19 martie 2012

Flotant de Otopeni

Da, am ajuns sa fac si asta. Am momente in care chiar mi se pare strigator la cer ce se intampla in tarisoara noastra.

Deci, pe scurt. Locuim in Moara Vlasiei, deci suntem arondati scolii din satul nostru. Scoala n-are afterschool, si n-am nicio posibilitate de asa ceva in zona, deci nu avem cum sa il inscriem pe Alex acolo. Asa ca ne-am gandit la scoala din Otopeni, unde s-ar gasi vreo 3 afterschooluri dispuse sa preia copilul de la scoala si sa il tina pana seara.

Buun. Conform legii, sansa noastra era inscrierea in etapa a 2-a, in limita locurilor disponibile, in conditiile in care in etapa 1 se inscriu doar copiii arondati scolii respective (deci copiii din Otopeni).

Azi ar fi trebuit afisat pe site numarul de locuri disponibile. Si cum n-am vazut afisat nimic, am sunat la scoala. Raspunsul sec: nu mai avem locuri, cine s-a descurcat a venit cu flotant.

Asa ca s-a modificat si sansa noastra - acum avem nevoie de un flotant, sa mergem la inscriere in etapa 3. La altceva nu pot sa ma gandesc in acest moment...

Deci, stiti pe cineva cu adresa in Otopeni, dispus sa ne ia in spatiu? Sa putem inscrie si noi copilul la scoala...

Multumesc.

Later edit: am hotarat sa mergem totusi pe varianta legala, si incercam in etapa 2 la scoala la care e arondat locul de munca. Mai vedem saptamana viitoare ce si cum...

duminică, 18 martie 2012

Zi de bicicleala

Si daca tot a fost frumos si cald si azi, m-a scos Alex la o bicicleala :) am stat cateva ore (evident, n-am pedalat continuu).

La un moment dat l-am lasat cu Cristi si am dus bicicleta la spalatorie, ca sa inceapa curata sezonul ;) la prima spalatorie mi-au dat un jet de apa pe ea si mi-au pus-o in mana... cu noroiul inca stiva pe ea. M-am certat putin cu baietii, au mai dat un jet si mi-au cam dat jet mie :) eu, bineinteles, vroiam sa spele temeinic foile, pinioanele etc, dar n-am avut cu cine ma intelege.

Asa ca am platit, am urcat in sa, si-am pornit inca 3.5 km pana la spalatoria din satul vecin (unde imi spal de obicei masina, o sa va povestesc si despre asta candva). Acolo am avut cu cine discuta, le-am explicat ce vreau, si chiar si-au dat toata silinta. Le-am si lasat bani aproape cat de un spalat de masina... :)

Ajunsa inapoi, am mai "razuit mecanic" cateva zone de noroi uscat imbibat cu ulei (nu prea imi dau seama cum a ajuns asa, banuiesc totusi ca am exagerat cu unsul la un moment dat, combinat cu un exagerat cu ne-spalatul sau spalatul ca pisica, la prima spalatorie :D), si acum in sfarsit o simt ca functioneaza in parametri normali :) adica, asa cum o stiu dintotdeauna...

Si daca tot m-am miscat azi putin, poate imi fac curaj sa ma inscriu pentru Garboavele XC, mai ales ca am cunoscut-o pe Ana Maria Radu, am fost si cat pe ce sa fim colege de echipa la triatlonul Sf Ana anul trecut...

sâmbătă, 17 martie 2012

Masina de spalat vase

Nici nu mai stiu de cand tot pregatesc postul asta :)

Nu stiu daca va aduceti aminte - de cateva luni avem si noi mult asteptata masina de spalat vase. Concluziile mele pana acum:

1. Nu va lasati pacaliti de necesitatea de a-i pune sare (pentru dedurizarea apei) si solutie de limpezire. De fapt, daca i-ati pus sare, solutia de limpezire trebuie musai folosita :D ca sa va fac un rezumat: initial nu am stiut ca trebuie toate astea, si cum nu prea aveam rabdare, am pus la spalat o tura de vase (inclusiv pahare) doar cu detergent, fara sare si solutie. Au iesit impecabil, fara urme, nici macar pe pahare (noi avem apa din put, foarte buna). Intre timp, cum noi n-am gasit pe unde am cautat, am rugat pe cineva sa ne cumpere sare si solutie de limpezire, si din motive ne(mai)cunoscute am ajuns acasa doar cu sarea, am uitat de solutie. Zic - hai, ce rau se poate intampla, pun sare si pun la spalat asa, fara solutie. Ei bine, s-a intamplat dezastrul, mi-au iesit vasele pete-pete :) asa ca am fugit urgent dupa solutie, si acum, cu toate rezervoarele pline, treaba merge struna :) dar intrucat avem apa buna, dupa ce se termina sarea asta nu mai pun alta. E doar o smecherie de marketing, sa se vanda sarea, si apoi limpezitorul :) neaparat verificati duritatea apei inainte.

2. Dupa cum spunea cineva, daca nu lipesti vasele "ca timbrul de scrisoare", nu se zgarie nimic. Nici macar paharele :)

3. Are program de clatire de vreo 10 minute (cred ca toate au), e excelent cand pui cateva vase pe care doar nu vrei sa le vezi pe masa/dulapuri/chiuveta, si sa nu se usuce mancarea pe ele.

4. Vasele trebuie neaparat pozitionate cu partea care tine apa in jos :) (exceptand farfuriile care intra in spatiile special amenajate :D) Ca principiu de functionare, masina are 2 tavite sub care se invarte cate o paleta care arunca puternic apa in sus. De asta si e nevoie sa lasi putin spatiu intre vase, ca sa poata circula apa. Daca le pui in asa fel incat apa nu poate intra usor printre ele, s-ar putea sa nu se spele bine.

5. Spala excelent, dar nu face minuni :) adica, daca ai vreo oala in care ai facut de cateva ori fasole si/sau varza scazuta (eu mereu le ard pe astea), sau a dat vreun lapte in foc si a ramas arsura pe ea :D masina n-o face ca noua. Totusi, o inmoaie foarte bine, asa incat, daca scoti oala din masina (de preferat pana inca e calduta) si o freci putin cu un burete, vei fi surprins(a) sa constati cat de bine se curata :) inclusiv in zone in care cu mana nu prea intervii de obicei - pe la imbinari de manere, torti, pe muchii, intre dintii de la furculite (cu astea e mai complicat, de multe ori le las in masina ca se se inmoaie, apoi mai dau si cu buretele) etc.

6. Spre deosebire de masina de spalat haine, cea de vase poate fi deschisa in timp ce spala (circulatia apei se opreste automat). Asa ca poti pune/scoate vase daca vrei, atentie doar in ce faza e - daca ai ceva ce trebuie spalat temeinic, sa nu adaugi in faza de clatire, ca nu te ajuta prea mult :D). Dupa ce o inchizi continua programul automat. (de fapt asta ma frustreaza la masina de spalat haine, ca mi se intampla foarte des ca imediat dupa ce ii dau drumul, sa gasesc perechea de la soseta care e inauntru :D si ghinion, intra la spalat tura urmatoare, care poate fi doar peste cateva zile... timp in care aduc din nou soseta curata in cosul de rufe, ca sa nu se piarda de pereche :D)

7. Are program eco, dar cred ca diferenta fata de celelalte e faptul ca nu incalzeste apa. Ca dureaza cat un program normal.

8. Eu folosesc cel mai des programul de 60 de minute (are si unul de 35, dar il folosesc mai rar), sau, daca e nevoie, programul pentru vase murdare, dar nu foarte :))

Pe scurt, sunt multumita de ea :) mai ales ca mai scuteste din consumul de gaz, care la noi e cu probleme... prefer de o mie de ori consumul de curent decat cel de gaz :D

Albinute in vizita

Azi e frumos afara, asa ca am hotarat sa scot florile, sa simta soarele... si desi am o singura floare inflorita (zambila roz-roz), m-am trezit in cateva minute cu o armata intreaga de albine, venite cel mai probabil de la un vecin care are stupi :) Vreau si eu miere de la zambiluta mea :))



vineri, 16 martie 2012

Primele rasaduri - 2012

Mda... desi chiar si anul trecut pe vremea asta sustineam sus si tare ca nu sunt pasionata de gradinarit... never say never :) asa ca, daca tot mi-a iesit treaba cu florile de primavara, am hotarat sa trec si la lucruri mai serioase :)

Ah, in primul rand tin sa va informez ca

- au scos capsorul toti irisii
- au scos capsorul 7 gladiole din 10. Sunt super multumita deja :)











De asemenea:
- ultimele lalele pregatesc o floare :D
- macii cresc :)
- zambiluta roz-roz are 4 flori la 3 bulbi, si tocmai mai pregateste o floricica :)











Si revenind la treburi serioase, am intrat in ultimele zile prin magazinele de profil, si m-am aprovizionat cu:
- 2+1 jardiniere; la 2 din ele am facut gauri pentru scurgerea apei :) una am lasat-o fara gauri
- seminte de tot felul :D
- pamant pentru rasaduri
- pastile de turba - n-am lucrat niciodata cu asa ceva si eram curioasa cum merge treaba :D

In jardiniera fara gauri am pus pastilele de turba, le-am pus si apa sa se umfle, am pus seminte in gaurica din mijloc... si Doamne-ajuta! :)







Pe celelalte le-am umplut cu pamant si am pus semintele de plante aromatice (cate 4 plante per jardiniera, sper sa se impace bine vecinii :D).









Am mai luat niste "cofraje" speciale pentru rasaduri :) - ce seminte n-au incaput in pastilele de turba si-au gasit loc in ele, in pamant pentru rasaduri.










Am constatat la final ca n-am stropitoare (halal gradinar!), asa ca, dupa ce am cautat bezmetica un pulverizator de care sa nu mai am nevoie, am gasit o noua utilitate bidonului de bicicleta :))

Si ca sa va mai amuzati putin, o poza si cu mini-setul meu de gradinarit in casa (setul de exterior e normal :D)



Daca puneti si voi plantute - bafta, sa iasa bine! :)

miercuri, 14 martie 2012

Alex, pur si simplu

Doar niste poze din ultimele saptamani... asta pentru ca m-au facut sa constientizez ca a crescut :) Si, de fapt, cat de mult il iubesc... :)

Alex, pur si simplu :) grupa mare la gradinita.

Un desen pentru mine :)

Felicitarea facuta la gradinita, de 8 martie:

 Scrisa cu manuta lui :)



marți, 13 martie 2012

Retete cu quinoa (2)

Am vazut, pe fuga, zilele trecute, o reteta pe blogul Andreei Raicu, si mi-a ramas mintea la ea. Asa ca azi am luat rapid o punga de varza de Bruxelles congelata si o caserola de ciuperci - atat mi-am adus aminte din reteta, atat am luat :)

Intrucat din reteta originala mi-a lipsit laptele de cocos, am modificat-o putin, in felul urmator:

- o punga de varza de Bruxelles congelata (hm, poate imi fac curaj sa pun asa ceva in gradina anul asta)
- cam 2/3 caserola mica de ciuperci champignon marime medie
- un pumn de quinoa
- o lingurita de ulei de cocos
- sare
- frunze patrunjel

Intr-un vas de yena am pus varza (asa cum era in punga congelata) si ciupercile taiate in 2. Intrucat ciupercile lasa apa oricum, iar decongelarea verzei ar mai fi lasat si ea, am hotarat sa nu pun si apa peste ele, asa ca le-am stropit putin cu ulei si le-am pus la cuptor, la 180-200 grade. Nu le-am lasat foarte mult, decat pana si-au schimbat ciupercile culoarea si am fost sigura ca s-a dezghetat si varza :) n-am nicio problema in a manca vaza de Bruxelles si ciupercile semi-crude :D
Separat, am pus la fiert quinoa, si am pus peste ea sare si uleiul de cocos. A dat putina aroma, dar banuiesc ca laptele de cocos i-ar fi dat mai multa :)

Si in farfurie, impreuna (nu am mai pus quinoa peste restul ingredientelor la cuptor), si presarate si niste frunze de patrunjel proaspete :) Combinatie interesanta, mie mi-a placut, recomand reteta :)


Florile mele de primavara - latest news

1. Au scos capsorul 7 irisi, din 7 bulbi cati sunt in ghiveci :) Yupiiiii!!

2. Au scos capsorul 2 gladiole :) e de bine, ca aveam emotii ca ar fi fost prea ud pamantul in care le-am pus si cica nu le-ar prea placea asta :D dar, daca au iesit 2, le astept cu nerabdare si pe celelalte 8 :)

3. Lalele rosii se inmultesc - aveam 3 bulbi, 2 din ei s-au "dedublat" :) Iar laleaua bicolora incepe sa isi "intinda" frunzele...

4. Aveam si un trandafiras mic mic primit de 1 martie, caruia pisicile ii mancasera floarea si cei 2 boboci. Mi s-a spus din start ca e foarte sensibil, asa ca sansele sa il tin in viata nu ar fi prea mari. Am constatat ca a scos frunzulite noi si a crescut in volum :) e de bine, ca dupa ce mi l-au smotocit motanii de 2 ori nu credeam ca il mai pot salva... :)

luni, 12 martie 2012

Perlute :)

Din seara asta:

1. Am trecut pe la farmacie sa mai luam niste pastilute cu propolis si alte de-astea ca sa ii treaca boala mai repede. La plecare:
Eu [hm, nu stiu de unde am preluat "formula" asta de salut]: O seara placuta, la revedere!
Alex [repede dupa mine, sa fie si el dragut]: La revedere placuta! :)

2. Ajungem acasa, Peles (unul dintre motani) ne intampina la usa.
Alex: Peles vine pe langa mine pentru ca ii place de mine... adica, ii place de Mili! [Mili e pisicuta lui de plus, o poarta cu el aproape peste tot, mananca impreuna cu el, dorm impreuna, facem liniste cand doarme ea etc. Apoi, dupa o scurta pauza:] Mili e frumoasa lui, si o iubeste! :)

duminică, 11 martie 2012

Rime

Alex, jucandu-se de-a rimele (au invatat la gradinita despre ele):
- perete - castravete
- pernita - cizmulita
- spranceana - dolofana
- servetele - clopotele !! [foarte convins ca e bine :D]

Florile mele de primavara - 2012

Intrucat e prima data cand m-am pus serios pe cultivat flori, tin neaparat sa ma laud pe blog :) Va spun sincer ca m-am chinuit ceva cu pozele, tare greu reusesc sa le aranjez :)

Deocamdata am facut fixatie pe florile de primavara cu bulbi, mi se pare cele mai "sigure" :) Asa ca le-am luat pe rand:

1. Narcise
Narcisele cand le-am cumparat
Tin minte de la ai mei (au si ei gradina) narcisele albe simple, si pe cele galbene "batucite". Eh, eu am nimerit galbene simple :) se pare ca se numesc Tete-a-Tete :) Primavara asta raman cu ele, poate la anul sa caut si alte soiuri. Am hotarat ca nu mai cumpar exact soiurile/culorile pe care le mai am.

Au fost 7 bulbi, s-au facut cel putin 15. Au fost cateva frunzulite, s-au "intins" de nu mai am loc de ele prin bucatarie :) Abia astept sa le pot scoate afara :D
Narcisele acum



2. Zambile
Inflorita
Imi plac foarte mult :) Tot de la ai mei tin minte de zambile albe si albastre :) eu am luat un bulb intr-un ghiveci fara sa stiu ce culoare am nimerit - s-a dovedit a fi ceva in degrade, alb-roz-lila deschis :) Ulterior am mai luat un ghiveci cu 3 bulbi (care se pare ca se fac 4), si sunt roz, foarte roz :) Poate anul viitor sa "prind" si alte culori :)
 
Zambilele roz
Semi-inflorite :)

Inflorite



Prima zambila



3. Irisi

Eu stiam de irisii mai mari, de vara (parca) , nu stiam de cei mici, de primavara. Am luat un ghiveci cu cativa bulbi de irisi mov, au fost foarte frumosi infloriti, apoi s-au uscat florile si acum am ditamai frunzele. Intre timp am mai cumparat niste bulbi, la punguta (nu in pamant), care ar trebui sa fie irisi de mai multe culori - mov deschis, inchis, galben deschis, inchis, combinate cu alb :) Vedem ce iese. Daca iese ceva, bineinteles :)
Ghiveciul cu irisi multicolori






4. Lalele
Din nou am nimerit altceva decat stiam :) Eu stiam de lalele cu frunze perfect verzi, care scot o tija lunga, in varful careia este o floare care se scutura repede :) Eu am luat un ghiveci cu 3 bulbi, cu frunze mai late si patate, iar una chiar mi-a inflorit, cu floarea direct intre frunze :) intre timp am aflat o posibila explicatie - a stat exact in directia luminii, deci plantuta n-a avut nevoie sa scoata o tija lunga spre lumina :) si in plus, fiind la ghiveci, clar se face mai mica si altfel decat in pamant afara, "la liber". Primul ghiveci e cu lalele rosii, al doilea cu niste lalele galben+rosu, sper sa ajunga sa si infloreasca :)

Laleaua rosie, inflorita

Laleaua rosie

4. Muscari
N-am auzit de ele pana de curand :) se pare ca sunt tot niste zambilute, dar mai "clopotel". Ale mele sunt albastre, cred ca e singura culoare... Am cativa bulbi care nu par sa se inmulteasca :) cel putin nu anul asta.




5. Gladiole
Ar trebui sa fie si ele de mai multe culori. Deocamdata am doar bulbii pusi in ghiveci, sa vedem ce iese din ei...


6. Maci
Deja intram la categoria "altele". Mi-a dat cineva o idee - sa pun niste seminte de mac intr-un ghiveci :) Am pus ghiveciul si o zi la frigider, sa le dau un "soc termic", sa "creada" ca au trecut prin iarna, si hopa - am o multime de plantute. Deocamdata mici. M-am gandit initial sa arunc si prin curte niste seminte, apoi am citit ca e interzisa cultivarea anumitor soiuri in gradina, si cum nu stiu daca astae sunt sau nu interzise, ma abtin :D poate ma aleg totusi cu niste floricele la ghiveci :))




7. Trandafiri
Am luat 2 butasi, de 2 soiuri diferite, dar ambele cu flori rosii. Inca le caut un loc pentru plantat in gradina :)







 8. Zmeur
La fel, am luat un butas... date fiind preferintele lui n-am prea multe locuri de ales pentru plantat, dar astept sa treaca totusi inghetul la nivelul solului.









9. Mini-sera cu capsuni

Exact asa se numeste. E o cutiuta din plastic transparent, cu 6 ghivece, 6 pastile de turba, si 21 de seminte mici mici de capsuni :) le-am pus conform instructiunilor, si sper din toata inima sa iasa ceva, altfel Alex va fi foarte dezamagit... din cate am citit semintele de capsuni sunt cam pretentioase, dar na, speranta moare ultima... :)




Cam atat deocamdata. La cum ma stiu, dat fiind pretul butasilor, in curand voi mai avea niste culori de trandafiri :) dar toate la timpul lor ;)

Later edit: ce nu am, dar mi-ar placea sa am:
1. ghiocei; ai mei au in gradina, stiu ca i-au luat cu tot cu bulb dintr-o padure. N-am vazut de cumparat...
2. branduse; am vazut la un moment dat, n-am cumparat atunci, apoi n-am mai vazut deloc...
3. lacramioare; n-am vazut (inca) deloc.