vineri, 30 martie 2012

Programa clasa pregatitoare

Evident, trebuia sa postez si pe aceasta tema :) as mai fi amanat-o, dar am hotarat sa postez acum ca punct de vedere la intrebarea de le blogul doamnei deputat Carmen Moldovan.

Despre programa in general: eu (ca mama de copil care va incepe clasa pregatitoare in toamna, si care e actualmente in al patrulea an de gradinita) cred ca e in linii mari ok. Problema este ca in general diferenta dintre teorie si practica e cea care strica totul, si aici va trebui lucrat inca mult :) Desfasurarea lectiilor va depinde extrem de mult de invatator, in primul rand el este cel care va trebui sa inteleaga toate aceste lucruri si sa fie capabil sa coboare la nivelul copiilor sa le poata explica toate aceste lucruri, si mai ales sa verifice si feedback-ul din partea copiilor... posibil ca lipsa de experienta a invatatorilor sa afecteze negativ, cel putin 1-2 ani, procesul de studiu in clasa pregatitoare. Pentru ca e o oarecare diferenta fata de ce se facea pana acum, dar parca totusi, cel putin la gradinita lui Alex, multe din aceste aspecte au fost atinse, la nivelul lor de intelegere. Iar lui Alex nu i-au facut deloc rau, dimpotriva, l-au ajutat la gandire si creativitate. Are momente in care ma uimeste complet cu rationamentele lui (a se vedea explicatia cu gustul sarat), si nici nu stiu de unde are bazele acelor rationamente, ca eu nu m-am gandit sa discut acele lucruri cu un copil de 4-5 ani.

Acum, sa luam programa, pe arii de studiu:

Educatie pentru societate

Stiu ca la gradinita a facut ceva numit igiena colectiva, si cateva reguli minime de bun simt - de la salut pana la multumesc, te rog si alte de-astea :) nu inseamna ca n-am exersat asa ceva si acasa, dar acolo, in cadru mai formal, si le-a insusit si le-a aplicat mai bine. A invatat din toate astea sa gestioneze singur anumite situatii - stiu cum m-a uimit intr-o seara, cand l-a suparat tati cu ceva, si s-a dus la el, i-a spus ceva de genul "tati, m-ai suparat [tati deja stia asta :D], te rog sa imi ceri iertare" :) [din pacate tati a luat atitudinea incapatanatului, si n-a inteles lectia de viata din toata povestea asta, uneori e greu pentru noi, ca adulti, sa invatam lectii de viata de la propriii nostri copii :)].
Ce se va face la pregatitoare: cam acelasi lucru, plus cateva ceva in plus, care mi se pare destul de ok:
- aspecte despre locul in care traieste (probabil vom avea o contributie activa, dat fiind ca scoala nu va fi in localitatea de domiciliu, va fi vorba de alta istorie, alte fotografii etc)
- idei despre bine/rau, cinste/necinste, adevar/minciuna etc - de-astea cred ca a facut si la gradinita. Bine, eu personal am o opinie mai ciudata in ceea ce priveste "adevarul" sau unele aspecte din "bine/rau", sa vedem ce va alege el dintre ce va afla de la scoala si ce ii voi explica eu :)
- simulari de situatii asa da/asa nu - am mai facut si noi, in autobuz, pe strada etc... cred ca toti parintii fac asta :) sa nu uitam, copilul mic urmeaza mai degraba exemplul decat sfatul :)
- despre emotii - au avut tema asta si in programa de gradinita, de fapt chiar a fost verificata si la evaluare, din nou nu va fi ceva nou pentru el; stiu sigur ca aici are niste dificultati, ma straduiesc sa il stimulez la acest capitol, desi e putin mai greu daca nu ai pregatirea specifica necesara...

Comunicare in limba romana

Mda, unu din punctele lui slabe. Nu neaparat limba romana (desi chiar si aici a avut probleme, suntem pe final cu logopedia :D), dar in special comunicarea. Probabil a preluat punctul slab comun parintilor :D dar, din fericire, e ceva ce se poate rezolva in timp, cu exercitiu. Intocmai ca parintii, are o capacitate extraordinara de a rezuma, de a spune mult in cateva cuvinte :) ceea ce nu e intotdeauna o bila alba, uneori e nevoie sa te intinzi. Daca nu iti iese si pace, iti alegi un serviciu in care sa fie nevoie doar de tras concluzii :) ramane de vazut cum va evolua la acest capitol.
- semnificatia unui text audiat - in cateva cuvinte l-a rezumat. De acolo incep problemele, ca nu prea se are cu infloriturile :) intocmai ca mine :D culmea, am ajuns olimpica nationala la literatura cu acest "defect", dar a fost acoperit de muuuuuult studiu, mult citit, multa munca :) sa revenim la subiect - cred ca e foarte util pentru a intelege ce i se comunica :)
- recunoasterea detaliilor dintr-un mesaj scurt - iar mi se pare ok, ar cam fi cazul la varsta asta :)
- identificarea cuvintelor - mi se pare o activitate potrivita pentru varsta :) au facut oricum si la gradinita
- identificarea silabelor, a initialelor, succesiunilor de vocale - tot activitate potrivita varstei, si au facut si la gradinita. Alex mai are probleme la vocalele secundare, nu le "simte" mereu, dar mai are timp sa le identifice si pe ele :)
- manifestarea curiozitatii fata de receptarea semnificatiei mesajelor simple - perfect de acord, e cazul :)
- articularea sunetelor, intonatia potrivita - perfect de acord; ar trebui sa fie identificati si copiii care au nevoie de logoped (noi am facut asta cand a inceput grupa mare la gradinita, dar era evident ca avea nevoie)
- informatii despre sine - activitate, zic eu, potrivita varstei :) Alex cam ezita la partea asta, mai degraba analizeaza ce e in jurul sau decat sa se "dezvaluie" pe el :)
- dialoguri scurte - au facut si la gradinita, chiar si acasa "pregateste" el replici stil teatru si ma roaga sa ma joc cu el, sau le "joaca" el cu jucariile :) firesc pentru varsta, zic eu.
- recunoasterea cuvintelor de baza scrise cu litere de tipar - era deja cerinta la grupa pregatitoare la gradinita. Alex a mai tras cu ochiul si la activitatile colegilor de pregatitoare, recunoaste si el cateva astfel de cuvinte, in special Play, Stop, Start si altele similare de la jocurile de pe calculator :))
- identificarea unor simboluri - Alex e interesat de semnele de circulatie de exemplu :) el intreaba, eu explic... cred ca e tot caracteristic varstei
- folosirea cartilor - cred ca orice copil care ajunge la pregatitoare a deschis o carte la viata lui si a inteles in linii mare cum sta treaba cu ea :) sper din toata inima :)
- exprimarea prin limbaje neconventionale - ar trebui sa le stimuleze creativitatea, sunt perfect de acord.
- litere - pe multe deja le stie, le-a "prins" la gradinita

Dezvoltare personala

Mda, aici cred ca ar fi ceva noutati fata de ce stiam eu ca s-a facut pana acum. Desi, daca stau sa analizez, parca s-au atins unele aspecte si la gradinita...

- trasaturi care tin de interiorizarea ... - n-am inteles mare lucru din titlu, dar activitatile par interesante pentru varsta lor
- asemanari/deosebiri intre sine si ceilalti - perfect de acord; de fapt chiar intreaba de ele, le vede, deci nu cred ca e ceva "picat de pe luna", mi se pare ceva firesc. Bine, de fapt firesc ar fi sa le fie explicate cand sunt interesati de ele, nu cand ai planificat in decursul anului, dar asta e alta poveste :) daca am ales scoala conventionala in loc de homeschooling, n-am decat sa completez scoala conventionala cu informatii oferite in caz de nevoie :) important e ca acele informatii sa fie cat mai complete, pentru ca atunci e dispus sa le absoarba in cantitate mare :D
- interactiune pozitiva cu copii si adulti cunoscuti - cateva chestii de baza au facut si la gradinita, si mi se pare un subiect bun de abordat. Alex a evoluat foarte mult in ultima jumatate de an la acest capitol, sigur e ceva potrivit varstei :)
- mentinerea starii de bine si a unui stil de viata sanatos - hm... dupa cum am mai spus, la aceasta varsta copilul urmeaza mai degraba modelul decat sfatul :) deci, depinde foarte mult de stilul de viata al parintilor. Degeaba ii vom spune copilului care e alimentatia sanatoasa (au facut piramida alimentelor si la gradinita!) daca parintii sunt cei care fac cumparaturile, gatesc sau nu, mananca fast food, fac sau nu sport etc. Copilul va urma modelul parintilor pana va fi capabil sa ia aceste decizii singur (probabil pana va reusi sa se impuna in fata parintilor, sau poate chiar pana va putea sa isi cumpere singur ce vrea sa manance). E bine totusi sa stie ca sportul e important, si care sunt alimentele sanatoase, pentru ca poate, in situatia in care va avea de ales intre o mancare sanatoasa si una mai putin sanatoasa, sa aleaga in cunostinta de cauza :) nu neaparat va alege mancarea sanatoasa, dar macar sa stie ca cealalta era mai sanatoasa :D toate astea, insumate, intr-un viitor, il vor ajuta, zic eu :)
- aplicarea abilitatilor si atitudinilor de invatare specifice - hm, n-am inteles prea bine la ce se refera asta; poate conteaza pentru copiii care n-au mers la gradinita, dar Alex cam stie ce inseamna "rutina" mersului la gradi/scoala...
- munca si meserii - e frumos sa le stie, dar nu il vor ajuta prea mult la varsta asta :) dar ca subiect de discutii, pictura, povesti, ghicitori si alte de-astea, fie :) BTW, mai stiti poezia aia de clasa 1, cu "Alb halat imbraca tata / la spital cand vine / spune-i numai ce te doare / el te face bine"... asta am retinut din ea, mai era ceva cu cuptoarele, cu brutarul...  na :) oricum nu "m-am facut" nimic din meseriile invatate in clasele primare :D

Religie

Nu ma intind la acest subiect. In primul rand e optional. In al doilea rand, Alex deocamdata e destul de pasionat de Biserica, asa incat il voi lasa la orele de religie. Dar depinde ce i se va spune acolo. Am auzit multe "povesti cu pesti" cu privire la religia in clasele mici, asa incat sunt pregatita sufleteste sa il retrag de la religie in orice moment, daca vine speriat de ce i s-a spus la acest curs. Ramane de vazut :)

Matematica si explorarea mediului

Matematica e subiectul meu preferat :) si unul din subiectele lui preferate :)
- utilizarea numerelor in calcule elementare - facut deja la gradinita :) unele calcule mai simple le face direct in cap, la altele mai foloseste degetele :)
- elemente geometrice - si asta s-a facut la gradinita, desi cred ca nu s-a insistat prea mult pe ele. Alex le stie pe cele foarte simple, dar n-am ajuns pe la octogon si altele de genul asta, nu neaparat complicate, dar mai putin intalnite/explicate.
- fenomene/relatii/regularitati din mediul inconjurator - e interesat, intreaba... da, mi se pare potrivit varstei. De fapt, daca stau bine sa ma gandesc, multe din aceste aspecte apar pe fisa de evaluare a copilului de 3-5 ani (existenta inainte de aceasta lege!) si unele chiar s-au verificat si la evaluare.
- explicatii folosind elemente de logica - mie mi se pare ceva fundamental :) dar asta poate din cauza ca sunt eu matematician, si mai si pasionata de modelare :D "si", "nu", consecinte - eu zic ca e interesant :) categoric au capacitatea sa le inteleaga, important e sa le insuseasca...
- organizarea datelor in scopul rezolvarii de probleme - cred ca "pe vremea noastra" treaba asta se facea mai tarziu, dar din nou nu mi se pare ceva ce sa nu fie capabili sa inteleaga.
- compararea unor marimi prin intermediul unor masuri - din nou un titlu ciudat :D dat tot lucruri facute la gradinita si verificate la evaluare!

Nu mi se pare nimic ciudat in "pozitia masinutelor in parcare", dat fiind ca se joaca cu masinute toata ziua, si le parcheaza perfect de mult :) de fapt le parcheaza, le construieste si garaje, protectii de vant si alte de-astea :) mi se pare ok pentru varsta lor.

Tehnologii de informare si comunicare (Jocul cu calculatorul)

Din nou un nume care mi se pare aiurea :) Trecand peste asta, folosirea calculatorului e controversata :) exista parinti care nu vor ca ai lor copii sa dea de gustul calculatorului, exista parinti care ii lasa la calculator "cu ratia", de genul 1-2 ore pe zi, sau doar o data la 3 zile sau alte de-astea, exista intr-adevar si copii care stau toata ziua la calculator.
Opinia mea personala este ca poate exista si un echilibru :) adica, acum poate sta la calculator 2-3 ore, dar daca eu, ca parinte, ii ofer o alternativa atractiva, il lasa deoparte si face altceva - ma ajuta sa fac o prajitura, de exemplu (din care nici macar nu mananca, pana la urma :D). La fel e si cu televizorul :)
Deci, eu n-am nimic impotriva faptului de a pune mana pe mouse si tastatura la varsta asta. Alex are ceva jocuri care ii plac, in general le alege pe cele de logica - de genul puzzle-uri, labirinturi, stil board games, cele bazate pe spirit de observatie ... eu sunt multumita de ce si cat se joaca :) ca sa nu mai spun ca a decorat un tort ("adevarat") dupa un astfel de joc :))

Privitor la programa - mi se pare cam incarcata, nu neaparat atractiva, si nici macar eu n-o inteleg pe toata. Dar, vorba ceea, pe copil trebuie sa il atraga, nu pe mine :) unele activitati mi se par cam fortare si aiurea - de genul diferenta dintre un mouse si un soarece real :) dar altele mi se par ok - gen jocuri simple tip puzzle.
Folosirea aparatelor foto si video - pe Alex au inceput sa il atraga. Nu mi se pare neaparat aiurea sa fie capabili sa faca o poza sau sa filmeze ceva :)
Ce mi se pare iar ok - partea de "impact" - adica li se explica si consecintele mai putin placute. Eu cred ca sunt perfect capabili, chiar si la varsta asta, sa le analizeze, sa le treaca prin filtrul personal, si ulterior sa aleaga in cunostinta de cauza (dupa cum spuneam si la capitolul cu mancarea, e posibil sa nu aleaga neaparat alternativa buna, dar daca stiu care sunt consecintele celei mai putin bune, le recunosc, si la un moment dat, in viitor, poate vor trece la alternativa mai buna :D)

Tot controversat ar fi si capitolul "telefon mobil". Unii zic da, altii zic ba. Eu il mai las sa se joace cu telefonul meu, si probabil ii vom cumpara un telefon cu un minim de "feature-uri" in momentul in care va fi imperios necesar (probabil cand va ajunge sa mearga singur la scoala, sau sa fie preluat de un afterschool - cat sa ne poata anunta in caz de situatii extreme).

Muzica si miscare

Programa lasa loc de multa spontaneitate si creativitate din partea copiilor. Ar fi frumos chiar sa se intample asta :) ramane de vazut.
N-am nimic impotriva muzicii clasice, corect si potrivit pentru dezvoltarea lor mi se pare sa asculte cat mai multe tipuri de muzica si sa aleaga singur ceea ce le place. Noi ca parinti avem tendinta de a le impune ceea ce ne place noua, si nu prea e ok :) dar e foarte greu sa te opresti la timp din a face asta :)

Educatie fizica si sport

Eu aplaud in picioare acest domeniu :) si voi insista chiar sa fie aplicat, stiu ca de multe ori tendinta e de a face altceva in loc de sport. Vad in programa multe jocuri pe care le-am jucat si noi la varsta lor, si pe care inca le joaca unii copii, in special "la tara" - gen vecinii nostri de pe strada :) Alex s-a integrat acolo intr-un grup de copii de varste apropiate, se joaca cu mingea, sar peste obstacole, fac concursuri de alergare si ciclism... :) poate chiar mini-baschet, mini-fotbal sunt exagerate, cred ca mai degraba ar merge niste sporturi mai individuale, de genul celor pe care tocmai le-am enumerat din activitatile lui Alex cu prietenii lui... le fac spontan, de fapt cam asta au facut si la gradinita.

Arte vizuale si lucru manual

Mie programa imi suna binisor, desi poate putin cam incarcata. Importatnt va fi sa ii lase pe copii sa isi foloseasca imaginatia si creativitatea, si sa nu li se impuna niste tipare, cum se intampla in general in momentul de fata.
- exprimarea de idei/sentimente - posibil sa ii ajute la capitolul incredere in sine :) dupa parerea mea vine oarecum corelat cu restul programei de comunicare si dezvoltare personala, deci zic ok.
- crearea de obiecte practice si estetice - mi-e plina casa de asa ceva inca de la gradinita :D da, ok :)

Poate, la prima vedere, pare mult si variat. Dar, daca stau sa ma gandesc si sa analizez, le abordez chiar si eu, ca parinte, cu el, in decursul unui an, pe toate. Da, nu intr-un mod organizat, mai degraba "la cerere" - acum intreaba de ceva, detaliem acel ceva, acum intreaba de altceva, detaliem acel altceva...

La final, neaparat o precizare: am exprimat punctul meu de vedere, e posibil ca in alte parti sa fie altfel :) clar, pentru copiii care nu au fost la gradinita, sau au fost la alte gradinite, e posibil sa fie altfel. Eu pot doar sa exprim ceea ce ni s-a intamplat sau ni se intampla noua, sau ceea ce mi se pare mie, asa cum mi se pare mie :)

In rest, ramane de vazut. De fapt, in primul rand astept ziua de luni, cand vom afla daca am prins loc in etapa a 2-a de inscrieri :) Apoi, dupa ce va incepe scoala, vom vedea cum se vor mula invatatorii si copiii pe aceasta programa. Eu am toata increderea in Alex ca va fi ok :)

Bafta!

Later edit: si continuarea :)

2 comentarii:

  1. Succes!
    Mai, eu cred ca am avut un pitic cu gradinita (de altfel, mi s-au cam confirmat prejudecatile).
    Dar nu stiu de ce, in scoala am mai multa incredere!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim :) eu sunt foarte multumita de gradinita, sper sa nu am vreun soc la intrarea in scoala :D Eh, om vedea... Succes si voua! :)

    RăspundețiȘtergere