vineri, 30 martie 2012

Programa clasa pregatitoare - continuare

In postul anterior am trecut in revista programa propusa pentru clasa pregatitoare.

Dar, inca n-am spus si ce as vrea sa faca, si n-am identificat neaparat in acea programa :) (deh, spiritul meu de matematician - necesitate / suficienta :D)

Deci, o scurta lista cu ce mi-ar placea sa faca, printre altele :) poate ca ele au fost gandite cand a fost facuta programa, dar cum ea e doar un ghid, depinde de fiecare cum o "implementeaza", depinde de creativitatea invatatorului, de disponibilitatea lui, de gandirea "in afara cutiei" a lui si a parintilor. Poate ca unele din aspectele pe care le voi pomeni vor aparea in toate planificarile, poate unele vor aparea in cateva planificari, poate unele nu vor aparea deloc. Ramane de vazut. Daca totusi vreun potential invatator de clasa pregatitoare ajunge pe blogul meu, sper sa fie suficient de deschis incat sa preia idei, si sa le adapteze copiilor de aceasta varsta. Eu recunosc, desi teoretic ar trebui sa fiu profesoara de matematica, nu am pregatirea necesara pentru aceasta varsta, am doar experienta de mama, studiul personal in domeniu, si ideile "furate" de la gradinite :)

Asa, lista:

1. "Bucatareli". Da, unora li s-ar parea aiurea :) unii ar sari sus si tare ca de unde aragaz, cuptor, si copiii de varsta asta n-ar trebui sa aiba tangenta cu focul. Altii ar putea obiecta ca pun copilul la "munca". Parerea mea este ca, la varsta asta, [inca] o fac cu placere. La gradinita Alex si colegii lui au "gatit" una-alta, de la aluat de paine framantat cu manutele lor, pana la salate taiate cu niste cutitase speciale din plastic, si culmea - le-a placut :) in special sa manance ceva facut de manutele lor.
Da, in scoala posibilitatile ar fi limitate, pentru ca scolile (din cate stiu eu) n-au bucatarie/cuptor si cineva sa le supravegheze. Dar tot se pot face o multime de mancaruri, exista o intreaga bucatarie dezvoltata pe principiul "raw" (adica fara preparare termica), si cuprinde de toate - de la salate pana la prajituri :) eu sunt convinsa ca le-ar placea copiilor enorm :) se poate cuprinde in partea de programa de mancat sanatos :)

2. "Gradinarit". Pe langa amuzamentul activitatii in sine, ii ajuta in intelegerea notiunilor de timp si rabdare :) nu de mult am cumparat niste seminte de capsuni, pe care le-am pus in pamant. A doua zi Alex se infipsese langa mine sa ii dau capsuni. A trebuit sa ii explic de fapt cat de complicata e treaba asta, ca planta trece prin niste etape etc. La gradinita au facut un fel de Gogo, in pahar de plastic decorat ca iepuras. Dupa ce i-a crescut "blanita", Alex l-a si tuns de vreo 2-3 ori :) Cred ca ar fi interesant pentru copii sa aiba cateva jardiniere in clasa. Daca e sa mulam asta pe programa, ar merge chiar pe mai multe - de la succesiunea anotimpurilor, pana la rolul muzicii, folosirea lupei/microscopului, arte vizuale/lucru manual etc.

3. Notiuni de baza de matematici aplicate - gen astronomie, poate chiar distributia caldurii :) Nu le-am vazut in programa. Alex a avut la gradinita o saptamana de explorari in spatiu, in care au intors pe dos sistemul solar, astronautii, au vazut si un film 3D despre o statie spatiala etc. E super incantat, mereu rapoarteaza diverse la Pluto (care pentru el a devenit maximum de distanta :D) sau la "planeta rosie" :) E ceva dragut pentru ei, si nu e greu de inteles. Poate si o vizita la observator ar merge, acolo unde exista :) Merge fara probleme la programa de "matematica si cunoasterea mediului".

4. Cat mai multe "lucruri" pentru dezvoltarea motricitatii fine :) nu stiu de ce, am eu ceva cu treaba asta, ma ingrozesc cand vad copii mari (adolescenti) care nu reusesc sa "mentina" un yo-yo :) ah, chiar asa, pana si "yo-yo" ar trebui inclus la activitati fizice si sport :)

5. "Chimie" si "fizica" - notiuni de baza - de la diverse proprietati - gust, miros, textura, soliditate etc, pana la dizolvare, reflexie etc. Alex a avut astfel de activitati la gradinita, e capabil sa identifice aproape tot din bucatarie - sare, zahar, otet, uleiuri etc; poate nu pare mare lucru, dar cred ca e mai pregatit impotriva posibilelor "accidente" de genul sa bea din greseala o gura de otet in loc de una de apa/suc sau mai stiu eu ce. Plus ca i-au placut si experimentele facute la gradinita. Ah, uitati, de exemplu, o idee simpla, doar cu lapte, detergent de vase si acuarele :) altele ar putea fi cu eruptii de "vulcani" prin reactii chimice... merg si la arte vizuale/lucru manual, si la cunoasterea mediului :)

6. Ceva ce eu stiam cand am inceput scoala - cateva flori (mai uzuale) sau pesti... :) la cunoasterea mediului, evident.

Si sa nu uit: utilizarea banilor: nu stiu de ce am sarit asta in postul anterior, pentru ca aveam chiar multe de spus la subiect :) da, e bine sa identifice rolul banilor inca de mici. Ii ajuta sa inteleaga anumite lucruri - de exemplu de ce nu poti sa ii cumperi intreg magazinul de jucarii sau intreg raftul de dulciuri. De asemenea, incep sa inteleaga mersul lumii - pentru orice primesti, trebuie sa dai ceva; poate nu neaparat in bani, poate in sentimente, sau in produse, dar ideea e aceeasi, un echilibru trebuie sa existe. La ultimele vizite la magazin, am convenit cu Alex ca ii cumpar "dulce", la alegerea lui, dar de o suma maxima de bani prestabilita. Si el isi alege singur - ori un singur lucru apropiat de suma disponibila, ori 2 care insumate se apropie de suma disponibila (calculele se fac doar in lei intregi, fara subdiviziuni :D). Pot sa spun ca ma inteleg cu el perfect :)

Daca imi mai vin alte idei, completez :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu